اخبار

در جلسه کمیسیون دائمی بررسی شد؛ شرایط دریافت مجوز تأسیس مناطق ویژه علم و فنّاوری

در جلسه کمیسیون دائمی بررسی شد؛ شرایط دریافت مجوز تأسیس مناطق ویژه علم و فنّاوری
یکصدو سی امین جلسه کمیسیون شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری با حضور دکتر احمدی دبیرکل شورای عالی عتف و دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری، یکصدو سی امین جلسه کمیسیون شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری با حضور دکتر احمدی دبیرکل شورای عالی عتف و و دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورا برگزار شد.

در پیش از دستور این جلسه دکتر وحید احمدی از تصویب و ابلاغ مصوبات هفدهمین جلسه شورای عالی عتف خبر داد و افزود این مصوبات به زودی به همه دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.

در ادامه دکتر ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورا با اشاره به ابلاغ ماده 56  قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در خصوص تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاه ها در امور پژوهش توسط رئیس جمهور افزود: در راستای اجرایی سازی ابلاغیه مذکور سامانه سمات ملی شروع به کار کرده است و طبق قانون دستگاه هایی که هزینه کرد آنها پس از تصویب قانون صورت گیرد موظف به پرداخت یک درصد باقیمانده هستند.

در ادامه این جلسه دکتر امیر ناظمی دبیر علمی ستاد مناطق ویژه علم و فنّاوری و آمایش سرزمین با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی عتف طبق مصوبه هفدهمین جلسه شورای عالی عتف مکلف به تعیین حداقل های مورد نیاز برای اعطای مجوز مناطق ویژه علم وفنّاوری شده است افزود: دبیرخانه با دو رویکرد به تعیین حداقل ها پرداخته است.

وی ادامه داد: رویکرد اول اینکه منطقه ویژه را با تمرکز بر صنایع اولویت دار هر استان و هرمنطقه در نظر بگیریم و رویکرد دوم اینکه معیارهای انتخابی همه جانبه باشند.

وی در خصوص سیاست های پایه ای برای تأسیس مناطق ویژه علم وفنّاوری به هم سویی شاخص ها با بند دو آیین نامه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فنّاوری اشاره کرد و گفت: توانمندی های صنعتی در استان یکی از معیارهای مهم در این خصوص است.

ناظمی افزود: وجود بیش از چهار صنعت فعال در استان که در ده سال اخیر سیر صعودی داشته وسهم ارزش افزوده آن بیش از 7 درصد میانگین کشوری باشد، نشاندهنده توانمندی های صنعتی استان است.

وی همچنین به توانمندی های فنّاورانه به عنوان معیار دیگر اشاره کرد و گفت: دانش بنیان بودن حداقل 7 درصد شرکت های فعال در صنایع فعال استان و دارا بودن پروانه تحقیقو توسعه حداقل 7درصد شرکت های فعال در صنایع فعال استان به عنوان شاخص توانمندی های فنّاورانه استان تلقی می شود.

ناظمی همچنین از ثبت بیش از 150 عدد پتنت توسط شرکت های استان متقاضی از سال 91 به بعد به عنوان شاخص دیگری از توانمندی های فنّاورانه اشاره کرد.

وی در خصوص توانمندی های علمی گفت: آنچه که در این خصوص مورد توجه است فعال بودن حداقل 7درصد شرکت های عضو پارک علم و فنّاوری استان در صنایع فعال استان است.

ناظمی همچنین تاکید کرد: در بررسی توانمندی های علمی می بایست شاخص نسبت تعداد دانشجوه های استان به کشور و همچنین نسبت تعداد استادهای استان به کشور در رشته های مرتبط با صنایع فعال استان، حداقل 7 درصد باشد.

وی از میانگین رشد سالانه شاخص های فرهنگی- هنری نظیر اقامت و زیرساخت اقامتی، سالن همایش های بین المللی، تعداد کتاب و انتشارات و روزنامه محلی به عنوان توانمندی های خلاق استان نام برد.

امیر ناظمی در پایان به آمادگی استان برای پذیرش نقش منطقه ویژه علم و فنّاوری به عنوان معیار پنجم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: استان ها طبق این معیار و با توجه به بند 2آئین نامه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فنّاوری می بایست قبل از در خواست، تفاهمنامه چهار کانون اصلی متنوع را امضاء کرده باشند و پهنه های منطقه را مشخص کنند.

در پایان یکصد و سی امین جلسه کمیسیون دائمی گزارش نتیجه بررسی انتخاب اعضاء حقیقی کمیسیون های تخصصی توسط کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فنّاوری به منظور تصویب نهایی در کمیسیون دائمی قرائت شد.

انتهای پیام
۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۲:۲۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۱۸۸