اخبار

پژوهش و فناوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور؛

بودجه پژوهش برخلاف توصیه اسناد بالادستی "کاهش" داشته/ بهترین حالت پیش‌بینی؛ حفظ وضع موجود!

بودجه پژوهش برخلاف توصیه اسناد بالادستی "کاهش" داشته/ بهترین حالت پیش‌بینی؛ حفظ وضع موجود!
در گزارش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه آمده است که میزان شاخص مهم «سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی» که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۰.۶۸ درصد رسیده بود، در لایحه سال ۱۴۰۱ به ۰.۴۲ درصد کاهش یافته است. با وجود این میزان اعتبارات برای بخش پژوهش و فناوری، «حفظ وضع موجود» بهترین حالت پیش‌بینی تغییرات این بخش خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایسنا، فعالیت‌های پژوهشی و تولید علم و فناوری و دستاوردهای حاصل از آن جنبه‌های مختلف زندگی بشر را متحول کرده است. به شکلی که امروزه علم و فناوری به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای دستیابی به توسعه و عبور از بحران، به‌ویژه در هنگام مواجهه با مواردی همچون تحریم‌های بین‌المللی و همه‌گیری کووید- ۱۹ محسوب می‌شوند.

جایگاه مهم و قابل تأمل پژوهش و فناوری در توسعه جوامع، منجر به توجه ویژه به آن در اسناد بالادستی نظام همچون سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی علم و فناوری و نیز بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری شده است.

مطابق با سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی،‌ علمی و فناوری در سطح منطقه توصیف شده است. کشوری که با ویژگی‌هایی همچون برخورداری از دانایی، تشکیل سرمایه اجتماعی و جنبش نرم‌افزاری، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی را تحقق بخشیده و با ارتقای نسبی درآمد سرانه از رفاه برخوردار باشد. همچنین «علم و پژوهش» به عنوان یکی از سرفصل‌ها و توصیه‌های اصلی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در کنار سایر سرفصل‌ها ازجمله معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی مورد تأکید اساسی قرار گرفته است.

با توجه اهمیت پیشتازی در عرصه‌های پژوهش و فناوری که در اسناد بالادستی نیز مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، ضروری است در لوایح بودجه سالانه نیز تدابیر و تمهیدات لازم برای توسعه این فعالیت‌ها پیش‌بینی شود.

بر همین اساس، پژوهشگران مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه، به صورت سالانه مطالعاتی را برای بررسی بودجه انجام داده و اعتبارات بخش‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در گزارش زیر خلاصه‌ای از شاخص‌ها، احکام و اعتبارات بخش پژوهش و فناوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بررسی کرده‌ایم. برای مشاهده مشروح گزارش، اینجا را کلیک کنید.


۲۶ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۵۳۲