اخبار

نود و دومین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری های همگرای شورای عالی عتف برگزار شد

نود و دومین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری های همگرای شورای عالی عتف برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، جلسه با ارائه‌ نتایج برگزاری نمایشگاه تستا (نمایشگاه تقاضا و ساخت ایرانی) توسط خانم عباسی کارشناس دبیرخانه شورای عالی عتف آغاز شد. دستاوردهای این نمایشگاه که با هدف شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه، بستر‌سازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری کشور، از تاریخ 23 الی 26 آذر ماه در محـل دائمی نمایشـگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، به شرح زیر است:

-حضور 40 سازمان/شرکت و ارائه‌ی حدود 1800 نیاز فناورانه

-برگزاری بیش از 100 جلسه B2B

-برگزاری 12 رویداد ارائه‌ی معکوس (Reverse Pitch)

-امضای 150 تفاهم‌نامه به مبلغ 2288 میلیارد ریال  

در پایان نیز به برخی برنامه‌های آتی دبیرخانه از جمله تشکیل دبیرخانه ساماندهی پیوند تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری، برنامه‌ریزی اقدامات لازم برای بهره‌برداری از دست‌آوردهای نمایشگاه تستا1400 و همچنین اعطای نشان ملی تستا، اشاره شد. پس از این ارائه اعضا پیشنهادات و نکات زیر را مطرح کردند:

-لزوم پرهیز از دوباره‌کاری‌ها و انجام کارهای موازی به دلیل منابع محدود کشور و ارسال نامه به وزیر علوم و درخواست برای این موضوع

-سابقه‌ی این حرکت بین پارک‌های علم و فناوری کشورهای مختلف مانند چین و ایتالیا و نقص تستا در الگوگیری از آن مدل (به دلیل اینکه اگر یک طرف دستگاه‌ها باشند بدون داشتن توانمندی و صرفاً نیاز مطرح کنند، مدل ارتباطی B2B محسوب نمی‌شود.)

-لزوم قرارگیری دانشگاه‌ها به عنوان طرف قرارداد حل نیازهای فناورانه در کنار شرکت‌های دانش بنیان و تمرکز اهداف مقاطع تحصیلات تکمیلی بر رفع نیازهای کشور به جای انتشار مقالات ISI

در ادامه نتایج بررسی صورت گرفته از 12 رتبه‌ی برتر کنکور 1400 که وارد علوم پایه شده بودند، در خصوص دلایل انتخاب رشته‌شان ارائه شد و نتایج آن مورد بحث قرار گرفت. در این بحث، اعضای کمیسیون انتقاداتی نسبت به نحوه‌ی اداره‌ی دانشگاه فرهنگیان مطرح کردند و پیشنهاداتی نیز ارائه شد.

در بخش سوم گزارشی در خصوص تعداد دانشجویان علوم پایه توسط خانم صبوحی ارائه شد. وی با اشاره به اینکه از سیاست‌های کلی در برنامه ششم توسعه، توجه به علوم پایه بوده است و به همین دلیل تنها گروهی که در خصوص تعداد دانشجویانش به صورت کمّی هدفگذاری انجام شد، گروه علوم پایه بوده است، به کاهشی بودن روند ده ساله‌ی تعداد دانشجویان علوم پایه اشاره کرد و افزود گرچه در دوره‌ی برنامه ششم پیش بینی شده بود تعداد دانشجویان این گروه رشد سالانه‌ی 5% داشته باشد، اما در عمل با 5.5% کاهش مواجه شدیم. وی همچنین در ادامه به نقش زیر نظام‌ها در این خصوص نیز اشاره کرد. پس از طرح این موضوع نیز اعضا در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در بخش چهارم و آخر نیز دکتر یعقوب انتظاری خلاصه‌ای از طرح پژوهشی با عنوان « تحلیل و توسعه سرمایه انسانی اشتغال‌پذیری در علوم پایه»، نحوه‌ی انجام پژوهش و نتایج آن ارائه کرد و اعضای کمیسیون نقطه نظرات، پیشنهادات و اصلاحات لازم را مطرح کردند.

 
۲۷ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۷۰۱