اخبار

در دبیرخانه شورای عالی عتف روی داد:

مرور آخرین وضعیت طرح کلان ملی طراحی و ساخت سیلکلوترون کوچک و ارائه راهکار در کمیسیون انرژی

مرور آخرین وضعیت طرح کلان ملی طراحی و ساخت سیلکلوترون کوچک و ارائه راهکار در کمیسیون انرژی
یکصد و سی و نهمین جلسه کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به بررسی طرح کلان ملی طراحی و ساخت شتاب‌دهنده سیکلوترون 10 مگا الکترون ولت برای مصارف پزشکی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این جلسه، دکتر حسین آفریده (مدیر طرح کلان) به ارائه جزئیات فنی، پیشرفت‌های حاصله و چالش‌های طرح پرداخت و آخرین وضعیت این طرح کلان را به سمع و نظر اعضای کمیسیون انرژی رساند. 

سیکلوترون کوچک که برای اولین بار در ایران ساخته می‌شود دارای کاربردهای بی شمار در پزشکی هسته‌ای و تولید رادیوداروها بوده و مورد نیاز بسیاری از بیمارستان‌های کشور می‌باشد. این طرح تا کنون به پیشرفت فیزیکی 48 درصدی رسیده است و یکی از طرح‌های کلان پیشرو در کشور محسوب می‌شود. به گفته مدیر طرح، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت در گذشته حمایت کامل خود را از طرح اعلام کرده بودند که با شروع پاندمی کرونا حمایت‌های لازم از طرح از سوی وزارت بهداشت به انجام نرسید. 

این طرح که با انتقال دانش فنی از شرکت‌های اروپایی، با همکاری دانشگاه «سانگ کیون کو آن» (SKKU) کره جنوبی و با تکیه بر توان متخصصان داخلی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و شهید بهشتی در حال انجام است، به دستاوردهایی بالاتر از رقبای خارجی نیز دست یافته‌است اما در حال حاضر با کمبود اعتبار مواجه شده‌است.

با توجه به نیاز بسیار به این فناوری در مراکز پزشکی داخلی و کشورهای همسایه، این طرح می‌تواند با منافع اقتصادی بسیاری نیز همراه باشد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، ظرف مدت کمتر از یک سال به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید. 

در پایان، اعضای کمیسیون، ضمن اعلام حمایت همه جانبه از طرح بر پیگیری تامین اعتبارات مورد نیاز برای اتمام آن از مراجع مختلف تاکید نمودند.


۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۰۳۰