اخبار

وزیر علوم در پیامی به کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت:

توسعه مراکز هدایت شغلی و کارآموزی به توسعه ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت کمک می‌کند

توسعه مراکز هدایت شغلی و کارآموزی به توسعه ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت کمک می‌کند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به بیست و چهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی بر ایجاد مراکز هدایت شغلی و کارآموزی در مراکز آموزش عالی، مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی در صنایع و تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌های دانشجویی برای همکاری مؤثر دانشگاه‌ها و صنعت تأکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم متن پیام دکتر محمدعلی زلفی‌گل به "بیست و چهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی" به شرح ذیل است:

«بسمه‌تعالی»

"برقراری ارتباط منسجم و سازمان‌یافته بین صنایع، جامعه و دانشگاه‌ها همواره مورد تاکید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بوده است. این ارتباط به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های پژوهشی خود را در راستای رفع مشکلات موجود در صنایع و نیازهای جامعه جهت‌دهی کرده و متخصصانی توانمند پرورش دهند. در این همکاری دو جانبه صنایع و دستگاه‌های اجرایی نیز نیازهای پژوهشی خود را به صورت دقیق و علمی در قالب این ارتباط برآورده می‌سازند. تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در پایگاه استنادی جهان اسلام ( ISC ) در این راستا می‌باشد.

در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی مطلوبی فراهم شده و از سوی دیگر با توجه به شرایط خاص کشور و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، نیازهای گسترده‌ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه ایجاد شده است.

بر این اساس، برقراری ارتباط مستمر و هماهنگی‌های لازم میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و واحدهای صنعتی همواره از اهمیت خاص برخوردار بوده است، لذا ضروریست برنامه‌ها و اقدامات مدونی برای تسهیل این ارتباط و تشویق هر دو سمت به تعامل گسترده‌تر به اجرا گذاشته شود.

دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در این همکاری نقش بسزایی را ایفا می‌کنند، بنابراین تحقق این اهداف بدون برنامه‌ریزی دقیق و مدون دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی میسر نخواهد بود. توجه به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، شناسایی نیازها و استفاده از مزیت‌های استانی، همکاری با صنایع برای بهبود مستمر کیفیت تولیدات داخلی و رقابت با تولیدکنندگان خارجی، شناسایی و رفع مشکلات صنعت و جامعه از طریق دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت، حمایت از پایان‌نامه و رساله‌ها‌ی تقاضامحور، توسعه مراکز هدایت شغلی و ساماندهی دوره‌های کارآموزی می‌تواند در بهبود رابطه صنعت، جامعه و دانشگاه بسیار موثر واقع شوند.

ساماندهی قراردادهای ارتباط با صنعت نیز بسیار حائز اهمیت است. آمارهای موجود در خصوص قراردادهای ارتباط صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، خوشبختانه رشد این مهم را نشان می‌دهد. واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و امضای تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، می‌تواند به بهبود این امر کمک کند. خوشبختانه تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت نشان از رشد نسبی این مهم نسبت به سال‌های گذشته دارد، اما باید سعی شود با ایجاد ارتباط بهتر بین صنعت و دانشگاه، این آمار افزایش جدی‌تری پیدا کند.

نکته مهم دیگر در ایجاد ارتباط منطقی بین کلیه بازیگران و ذینفعان حوزه علم، فناوری و نوآوری، نهادهای فرادستگاهی هستند. علاوه بر مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی تعیین و تبیین سیاست‌های کلان کشور نقش بی بدیلی در ایجاد همکاری بین دولت، صنعت و دانشگاه دارد و مسئولین مربوطه می‌بایست به ایجاد ارتباط منطقی، مستمر و جلوگیری از موازی‌کاری توجه بیشتری داشته باشند. فعالیت بیشتر شورای عالی عتف با ماموریت تدوین سیاست‌های اجرایی و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین نهادهای مجری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز آمادگی دارد از همه توانمندی‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود در یک تعامل هم‌افزا، سازنده و مثبت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استفاده و در بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور به مسئولیت خود عمل نماید.

نوآوری و نوپذیری نتیجه ارتباط با دانشگاه است، که موجب تولید محصولات منحصر به فرد و رقابت‌ناپذیر می‌شود. یعنی مزیت‌سازی صورت می‌پذیرد.

در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کنگره، امیدوارم اینگونه نشست‌ها و گردهمایی‌ها بتواند گام مهمی در جهت توسعه همکاری‌های عمیق‌تر بین دانشگاه، جامعه و صنعت حاصل کند. "

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۵۳۶