اخبار

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی عتف در جشنواره بین‌المللی خوارزمی:

دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه باشد/ شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار مجموعه‌های صنعتی و تولیدی قرار گیرند

دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه باشد/ شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار مجموعه‌های صنعتی و تولیدی قرار گیرند
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توجه به پنج موضوع نافع بودن علم، تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق‌مداری در علم، اظهار داشت: ارتقای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این پنج حوزه می‌تواند ضمن پاسخ به نیازهای جامعه، آثار و برکات فراوانی در رفع مشکلات داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در مراسم سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، این جشنواره را از نمادهای پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعدادها و جایگاه ارائه طرح‌های برتر به جامعه است و می‌تواند امید برای اندیشمندان و به ویژه جوانان باشد.

رئیس‌جمهور توجه به تلاش‌های علمی و امر پژوهش را جزو ویژگی‌های شاخص جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) خود همیشه مشوق نوآوران و پژوهشگران کشور هستند و در اثر تسری چنین نگاهی است که امروز دانشمندان جوان کشورمان در عرصه‌های مختلف فعال و نقش‌آفرین هستند و کارنامه‌ای درخشان در تولید علم دارند.

باید آثار حرکت توسعه علمی در رفع نیازهای کشور مشاهده شود

دکتر رئیسی به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتماً باید در رفع نیازهای کشور مشاهده شود.

رئیس‌جمهور با تبیین مفهوم «علم نافع»، پاسخ به سوالات و نیازهای جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صرفاً برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاشهای علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گره‌ای از مشکلات کشور باز کند.

ضرورت توسعه دانش میان‌رشته‌ای

دکتر رئیسی در مورد ضرورت توسعه دانش میان‌رشته‌ای با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات، جنبه بین‌رشته‌ای دارد، تاکید کرد: دولت با انگیزه غلبه بر مشکلات، مصمم است از حوزه‌های بین‌رشته‌ای حمایت و پشتیبانی کند.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود بحث کاربردی شدن و مسئله‌محوری تلاش‌های علمی کشور را پیش کشید و با تاکید بر ضرورت تجاری‌سازی اختراعات، ابداعات و نوآوری، گفت: اثربخشی و کارآمدی تحقیقات، و تلاش‌های نوآورانه در کشور در گرو تجاری‌سازی آنهاست و در این صورت است که پژوهش‌ها و ابداعات می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید واقع شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان مرجع اصلی تجاری‌سازی فناوری و نوآوری در کشور هستند

رئیس‌جمهور شرکت‌های دانش‌بنیان را مرجع اصلی تجاری‌سازی فناوری و نوآوری در کشور دانست و اذعان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان از دارایی‌های کشور است. اگر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی خود را با مراکز علمی و دانش‌بنیان تطبیق دهند و در طرف مقابل، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را در راستای رفع نیازهای این مجموعه‌ها جهت‌دهی کنند، نتیجه‌ای درخشان برای کشور رقم می‌خورد.

دکتر رئیسی در همین زمینه بر تعیین ماموریت‌های دانشگاه و مراکز علمی متناسب با نیازهای کشور تاکید کرد و گفت: لازم است نیازهای بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی در نوع ماموریت‌های مراکز علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات

دکتر رئیسی درباره توجه به عدالت علمی؛ ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات را یادآور شد و گفت: باید شرایطی فراهم باشد که فرد اندیشمندی حتی اگر عضو هیات علمی دانشگاه هم نباشد بتواند از شرایط مناسبی برای تحقیق و پژوهش برخوردار باشد و مجموعه‌های علمی نیز باید از چنان توانمندی بالایی برخوردار باشند که بتوانند هر نوع تقلب علمی را شناسایی کنند.

رئیس‌جمهور افزود: دسترسی آسان و ترغیب جوانان به علم و دانش موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی علمی را در کشور هموار کند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر اهمیت مردمی کردن علم و دانش گفت: لازم است دانشمندان و پژوهشگران علمی کشور علاوه بر فعالیت‌های علمی، نیاز مردم را به خوبی بشناسند. مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است به خاطر علم بدون اخلاق است.

رئیس‌جمهور همچنین بر اخلاق‌مداری علمی تأکید کرد و گفت: مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است به خاطر علم بدون اخلاق است. لذا ضرورت دارد علم و اخلاق در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر رئیسی در پایان تأکید کرد: دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش همراه با اخلاق‌مداری باشد. علم و معرفت‌آموزی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌توان از هر جایی علم و دانش را کسب کرد.

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۰۶۳