اخبار

نود و سومین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری های همگرای شورای عالی عتف تشکیل شد

نود و سومین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری های همگرای شورای عالی عتف تشکیل شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در این نشست ابتدا دکتر خسرو خواجه عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به گزارش مکنزی با نام انقلاب زیستی، به بیان عرصه‌های جدید فناوری مرتبط با علوم زیستی و فرصت‌ها و چالش‌های آن پرداخت و بر لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی کشور برای ورود به این حوزه‌ها و برخورد با چالش‌های آن‌ها تأکید کرد. اعضای کمیسیون نیز با اشاره به اهمیت مبحث متاورس، ورود به حوزه‌های جدید و ریسک‌های آن، پرداختن به بحث فلسفه‌ی علم، نقش دانشگاهیان در ترویج مباحث علمی، چالش‌های عملیاتی ورود به علوم بین رشته‌ای و در نهایت همکاری حوزه‌های علم و فناوری، در تکمیل این مباحث شرکت کردند.

در ادامه، خانم صبوحی نماینده سازمان برنامه و بودجه در خصوص تغییرات در لایحه بودجه صحبت کرد. وی در خصوص آخرین تغییرات لایحه بودجه به موارد زیر اشاره کرد:

اختصاص 10% از درآمد اختصاصی و 10% از اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای تکمیل و تجهیز خوابگاه‌های متأهلی به استثنای مواردی که دارای مصرف شرعی است. ایشان از جمله مضرات این مطلب را تفاوت دانشگاه‌ها از نظر پوشش خوابگاهی و ورود به اختیارات هیأت امنا برشمرد.

پیشنهاد دولت در لایحه به صورت معرفی وزارت علوم به عنوان دستگاه سیاست‌گذار و آوردن تمام اعتبارات مربوط به دانشگاه‌های اصلی و کوچکتر در ذیل آن: در لایحه‌ی فعلی یک بار کل اعتبارات ستادی و دانشگاه‌ها در وزارت علوم به عنوان سیاست‌گذار آمده است که سطح یک نامیده می‌شود، و در سطح دو دانشگاه‌های اصلی و مادر هستند (مثلاً اعتبارات دانشگاه‌های سطح 3 در دانشگاه سطح 2 آورده می‌شود، هرچند برای اطلاع نمایندگان مجلس جدول مربوط به اعتبارات دانشگاه سطح 3 نیز آورده می‌شود.)- تصویب تبصره‌ای در صحن مجلس در خصوص حفظ ردیف مستقل دانشگاه‌هایی که پیش از این ردیف مستقل داشتند.

پیش‌بینی یک ردیف متفرقه تحت عنوان حمایت از فارغ‌التحصیلان دوره دکتری در قالب امریه پسادکتری

افزایش مبلغ کل اعتبارات دانشگاه‌ها و واحدهای ساختاری وابسته به وزارت علوم از 26 هزار میلیارد تومان در سال 1400، به 34 هزار میلیارد تومان در سال 1401 

وی در خصوص علوم پایه نیز با ذکر وجود فعالیت مربوط به علوم پایه در ردیف 113660 وابسته به وزارت علوم، افزود اکنون این ردیف با ردیف وزارتخانه ادغام شده است بنابراین باید مراقبت شود که در هزینه کردهای آن، برنامه های علوم پایه مد نظر قرار گیرد. همچنین تعداد دانشجویان علوم پایه همچنان حدود 207 هزار نفر است که در مقابل 387 هزار نفری که هدف برنامه بود، حدود 53 درصد تحقق را نشان می‌دهد.

پس از آن، دکتر نصیری قیداری به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری سال بزرگداشت علوم پایه، به برگزاری مراسم افتتاحیه‌ی سال جهانی علوم پایه در روز 17 اسفندماه 1400 با حضور و سخنرانی وزرای علوم و آموزش و پرورش، آقای دکتر زالی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، پروفسور ثبوتی (پیش‌کسوت علوم پایه)، دکتر پاکت‌چی (سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در یونسکو)، دکتر محسن محمدزاده (نماینده انجمن ها و اتحادیه های علمی) و پخش پیام ویدیویی سخنرانی پرفسور میشل اسپیرو (رئیس انجمن فیزیک محض و کاربری) و حضور جمعی از اعضای هیأت علمی اشاره کرد.

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۵۲۴