اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری:

مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهشی دانشگاه‌ها یک ضرورت است

مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهشی دانشگاه‌ها یک ضرورت است
نشست شورای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با ارائه گزارشی از دستاوردها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، به نقل از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر پیمان صالحی در نشست شورای پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان بیان داشت: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور است که با وجود منابع انسانی فوق‌العاده، دانشجویان بسیار خوبی که این دانشگاه را انتخاب می‌کند و زیرساخت‌های مناسبی است که در این دانشگاه وجود دارد، درخشیده است.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه در طی سال‌های اخیر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده افزود: مجاورت این دانشگاه با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان باعث رشد مراکز نوآوری، مراکز رشد تخصصی و ایجاد شرکت‌های زایشی از دانشگاه به بازار تجاری‌سازی در حوزه علم و فناوری شده است.

دبیرکل شورای عالی عتف با بیان اینکه هنوز ضریب تجاری‌سازی یافته‌های ما در حد استاندارد دنیا نرسیده است؛ نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را با عنوان "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" فرصت مناسبی دانست تا فاصله یافته‌های علمی با تجاری‌سازی در کشور کوتاه شود.

دبیرکل شورای عالی عتف، حرکت دانشگاه‌ها را به سمت مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهشی را از دیگر ضرورت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تمام دنیا علاوه بر وظایف ذاتی که برعهده دارند سعی می‌کنند باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و ژئو پلتیک منطقه‌ای که قرار دارند، اولویت‌هایی را برای ارائه خدمات منطقه‌ای برعهده گیرند.

وی در این رابطه ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده، ابلاغیه‌ای از سوی وزیر کشور به استانداران صادر شد تا دبیرخانه‌ای در استان‌ها با محوریت استانداران، برای تحقق شعار سال و مشخص‌سازی مأموریت‌های دانشگاه‌ها تشکیل شود. از این طریق اقدامات لازم برای جلب پشتیبانی‌های ویژه از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های دیگر، در تمام حوزه‌های فعال دانشگاهی انجام شود.

گفتنی است، توجه ویژه حوزه معاونت پژوهشی را به افزایش جذب دانشجویان پسادکترا، نمایه‌سازی نشریات علمی، ارزیابی، پالایش انجمن‌های علمی، تقویت هیئت ممیزه دانشگاه‌ها با افراد متخصص در حوزه دانش‌بنیان، تمدید عضویت سالانه دانشگاه‌ها در مراکز علمی بین‌المللی و تقویت شبکه علمی آزمایشگاه‌ها از دیگر عناوینی بود که در این نشست بیان شد.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۱۵
تعداد بازدید : ۴۲۳