اخبار

دکتر صالحی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها:

اعضای هیئت علمی مرزشکنان دیپلماسی علمی هستند

اعضای هیئت علمی مرزشکنان دیپلماسی علمی هستند
دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در دوران اوج تحریم، سی و پنچ درصد مقالات علمی ایران با همکاری بین المللی منتشر شده است که نشان می‌دهد که اعضای هیئت علمی مرز‌شکنان دیپلماسی علمی هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم دکتر پیمان صالحی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در دانشگاه تبریز گفت: وزارت علوم در راستای مرجعیت علمی از نمایه‌سازی بین‌المللی نشریات علمی حمایت می‌کند و در این راستا پایه‌های تشویقی به سردبیران اعطا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم محلات علمی با دسترسی آزاد در دنیا را دارد گفت: رتبه زبان فارسی در محلات علمی با دسترسی آزاد یازدهم است.

دکتر صالحی افزود: برای اینکه فعالیت‌های پژوهشی با جدیت دنبال شود از ظرفیت دانشجویان پسا دکترا استفاده کنیم.

دکتر صالحی ایجاد شبکه علمی آزمایشگاهی کشور را از برنامه‌های معاونت پژوهشی اعلام کرد و گفت: با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی این شبکه تاسیس خواهد شد تا همه محققان به تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: وزارت علوم از دانشگاه‌های عضو این شبکه حمایت مالی می‌کند.

معاون پژوهشی در زمینه انجمن‌های علمی گفت: انجمن‌های علمی باید گستره فعالیت خود را بین المللی کنند و حداقل در کشورهای همسایه و فارسی زبان عضوگیری کنند.

وی گفت: ۷۴ هزار مقاله پژوهشی داریم، اما نظام نوآوری ما برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی آماده نیست، باید اعضای هیات علمی و دانشجوها در این زمینه ترغیب شوند.

وی با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان دکتری دانشگاه‌ها گنجی برای کشور هستند، اظهار داشت: سالانه حدود ۳۰۰ عضو هیات علمی می‌توانیم پذیرش کنیم، در حالی که به طور متوسط ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری در سال فارغ‌التحصیل می‌شوند. این افراد بهترین‌ها برای کار پژوهش هستند و ما می‌توانیم آنها را‌‌‌‌‌ در دوره پسادکتری جذب کنیم، در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۵ هزار پسادکتری داشتیم که این مقدار بسیار کم است.

معاون پژوهش وزارت علوم خاطرنشان کرد: آیین‌نامه پسادکتری به شورای علوم تحقیقات و فناوری ارائه شده است. هماهنگی‌های لازم هم برای پرداخت حقوقی بیش از ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. باید از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دکتری در صنعت و دانشگاه‌های کشور استفاده کنیم. سربازان مشمول نیز می‌توانند شامل طرح پسادکتری شوند.

صالحی با اشاره به آمار ۱۴۲۶ نشریات علمی دانشگاه‌های کشور گفت: از این تعداد ۷۸۸ نشریه مرتبط با رشته‌های علوم انسانی است. ما نشریات را‌‌‌‌‌ طبقه‌بندی می‌کنیم، نشریات می‌توانند از وزارت ارشاد مجوز بگیرند و این طرح در وزارت علوم نیز با شرایط ما سازگار شود.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در دنیا گفت: دو درصد مقالات علمی دنیا برای ایران است. یعنی ما مقالات باارزشی داریم. ۳۵ درصد مقاله‌های منتشرشده همکاری بین‌المللی در امور تحریم‌هاست. اعضای هیات علمی ما در شرایط فعلی سربازان شکستن خط تحریم‌ها هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه کمترین اثر در نشریات بین‌المللی مختص رشته‌های علوم انسانی است، افزود: باید اثربخشی رشته‌های علوم انسانی در نمایه‌های بین‌المللی افزایش یابد. ما یازدهمین زبان علمی دنیا هستیم، باید سعی کنیم به رتبه‌های بالاتری دست یابیم.

صالحی همچنین به شبکه ملی آزمایشگاهی اشاره و تاکید کرد: بر اساس این شبکه ملی ظرفیت‌های دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود و دانشگاه‌ها می‌تواند از ظرفیت تجهیزات خود بهره‌مند شوند.

وی همچنین از ۳,۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت در سال جاری خبر داد.

صالحی اظهار داشت: معاونت پژوهشی مجوز تاسیس انجمن علمی جدید صادر نمی‌کند و بر هم‌افزایی مسلم انجمن‌های علمی موجود تاکید دارد.

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۷۴۹