اخبار

بررسی و تصویب طرح ملی استفاده از محققان پسادکتری در دستور کار شورای عتف

بررسی و تصویب طرح ملی استفاده از محققان پسادکتری در دستور کار شورای عتف

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از تایید "طرح ملی استفاده از توان و ظرفیت محققان پسادکتری" در کمیسیون دائمی شورای عتف خبر داد و گفت: این طرح برای تصویب به شورای عالی عتف ارسال می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در حاشیه دویست و یکمین جلسه کمیسیون دایمی شورای عتف در جمع خبرنگاران موضوع پیش از دستور این جلسه را معرفی نظام ایده ها و نیازها (نان) عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این نظام می‌تواند یک نظام ملی باشد و همه بازیگران و ذینفعان حوزه‌های پژوهش، فناوری، آموزش و تحقیقات را در بر می‌گیرد، در این جلسه جزئیات نظام(نان) از سوی دکتر خیرالدین معاون فناوری وزارت علوم برای اعضا ارائه شد.

وی هدف از این ارائه را آشنایی دستگاه‌ها و سازمان‌ها با نظام نان ذکر کرد و ادامه داد: این نظام دارای ردیف بودجه است ضمن آنکه مساله راه اندازی این نظام به اطلاع مقام معظم رهبری نیز رسیده و در هیات دولت ارائه شده است.

صالحی، توسعه شبکه آزمایشگاهی را از موضوعاتی اصلی در این جلسه دانست و گفت: در سازمان‌های مختلف اعم از سازمان‌های وابسته به وزارت علوم و بهداشت و همچنین وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد که خدمات آن به صورت محدود به آن دستگاه ارائه می‌شود در حالی که سالانه هزینه های هنگفتی برای خرید این تجهیزات صرف می‌شود.

دبیر کل شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه بهتر است این تجهیزات در قالب شبکه خدمات را به محققان، اساتید،  دانشجویان و پژوهشگران ارائه شود، خاطر نشان کرد: منابع مالی برای راه اندازی شبکه ملی تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده و ایجاد این شبکه دز جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف به تصویب رسید.

به گفته وی، قرار است این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی عتف ارائه شود.

صالحی استفاده بهینه از ظرفیت محققان پسادکتری را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و یادآور شد: محققان پسا دکتری افرادی هستند که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و آمادگی کامل برای انجام تحقیقات تمام وقت دارند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: در این جلسه آمارهای جهانی مربوط به استفاده از توان محققان پسادکتری در جهان و ایران مطرح شد و طرح ملی استفاده بهینه از ظرفیت محققان پسادکتری تصویب و مقرر شد با توجه به اینکه آیین نامه های آن تدوین شده است، در شورای عتف نیز این موضوع مطرح شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در این جلسه موضوع افتراق فعالیت‌های پژوهشی مطرح شد؛ چرا که مشاهده می‌شود که در کشور کنشگران زیادی در این عرصه حضور دارند ولی به شدت افتراق در فعالیت‌های آنها مشاهده می‌شود بنابراین نیاز است برای رفع این مشکل و تسهیل در امر پژوهش مصوباتی در هیات دولت و مجلس داشته باشیم.

صالحی افزود: بر این اساس از اعضا خواسته شد که پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند تا در دستور کار جلسه این کمیسیون قرار گیرد.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۰۹
تعداد بازدید : ۶۸۴