اخبار

یکصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری شورای عالی عتف برگزار شد.

یکصد و شانزدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری شورای عالی عتف برگزار شد.

 

به گزارش دبیرخانه شورای عالی عتف، یکصدوشانزدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری شورای عالی عتف با حضور دبیرکل شورا برگزار شد. در ابتدا دکتر صالحی گزارشی از اقدامات و برنامه ­های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در دولت سیزدهم ارائه کردند. وی با اشاره به اینکه وظایف و اختیارات شورای عالی عتف بر اساس قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران در چهار دسته 1- سیاست گذاری و برنامه ­ریزی کلان2- هماهنگی، پایش و ارزیابی 3-حمایت و تامین منابع حوزه­های علوم، تحقیقات و فناوری و 4- سایر امور قابل دسته بندی است مجددا بر انجام مناسب تکالیف قانونی عتف تاکید کردند. ساماندهی دبیرخانه، ارتقاء شورای عالی به جایگاه اصلی و تعریف فعالیت­های جدید مانند راه­اندازی صندوق شورای عالی عتف؛ تاسیس شبکه ملی آزمایشگاهی؛ تدوین آیین نامه جذب و بکارگیری محققان پسادکتری؛ تدوین آیین نامه حمایت از پژوهشگران مستقل؛ تدوین راهکارهای تسهیل و رفع موانع پژوهش و فناوری در کشور و استمرار اجرای فعالیت های نظیر راهبری و نظارت بر اجرای بند (و) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سالانه کشور از طریق سامانه ساتع؛ نظارت بر اجرای ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) از طریق سامانه سمات ملی از جمله مواردی بود که به آنها اشاره گردید.

در ادامه ضمن تشریح وظایف کمیسیون دائمی و کمیسیون هماهنگی امور علمی، فناوری و نوآوری، پیش نویس دستورالعمل شرح تفصیلی وظایف کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ارائه و مقرر گردید اعضای کمیسیون نظرات خود به دبیرخانه ارسال نمایند تا پس از نهایی­سازی موضوع در کمیسیون دائمی تصویب گردد.

در پایان آیین نامه اجرایی طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های آموزش، پژوهش و فناوری مورد بررسی قرار گرفت. اولویت‌بندی و انتخاب طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های آموزش، پژوهش و فناوری از جمله وظایف مهم شورای عالی عتف است که در ماده 4 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مجلس شورای اسلامی، مورخ 18/05/1383) به آن اشاره شده است.

۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۵
تعداد بازدید : ۶۹۶