به گزارش
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در چهارمین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید
ایرانی1401 بیش از 500 تفاهم نامه در بخش
ملی و بین المللی به ارزش بیش از 400 میلیارد تومان منعقد گردید.
در چهارمین
دوره ملی نمایشگاه تستا نیز همانند سالهای گذشته همزمان با نمایشگاه «دستاوردهای
پژوهش، فناوری و فنبازار» در هفته پژوهش از تاریخ 19 الی 22 آذر ماه سال 1401 با
همکاری ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری،
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک علم و فناوری
پردیس در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی برگزار گردید.
از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته در این
نمایشگاه اضافه شدن بخش نیازهای بینالملل به این نمایشگاه و برگزاری اولین دوره
بینالمللی نمایشگاه تستا میباشد.
هدف از
بخش بینالملل، استفاده از ظرفیت دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان کشور در راستای
رفع نیازهای بینالمللی میباشد. همچنین در این دوره از قبل از برگزاری هماهنگیهای
لازم با شرکتهای کارگزاری فناوری جهت تناظریابی با هدف حضور فناوران دانشگاهی و
دانشبنیان در نمایشگاه میباشد.
در راستای
برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تقاضا محور تستا اقداماتی از سوی دبیرخانه دائمی این
نمایشگاه برنامهریزی و به انجام رسید.
بهمنظور
برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی، دبیرخانه تستا در اولین
گام اقدام به دعوت از تمامی دستگاههای اجرایی برای ارائه نیازمندیها و حضور شرکتها
و سازمانهای تابعه در نمایشگاه تستا نمود.
طی پیگیریهای بعمل آمده سازمانها/شرکتهای حاضر در چهارمین
نمایشگاه تستا عبارتست از:
• مجموعه سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت دفاع و
پشتیبانی نیروهای مسلح
• مجموعه سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت صنعت،
معدن و تجارت
•
نیازهای مجموعه شرکتهای آب منطقهای در قالب
شرکت مدیریت منابع آب ایران
• شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
• شرکت صنایع شیر ایران
• شرکت همراه اول
• شرکت دخانیات ایران
• شرکت ملی نفتکش ایران
• سازمان مدیریت صنعتی
• سامانههای نوآوری ارتباطات سینا
• شرکت انتقال داده آرین
• نیازهای
بیش از 50 شرکت که از طریق کارگزاریهای تستا در حوزه های زیر جمعآوری و ارائه گردید.
بر اساس
پیگیریهای بعمل آمده از سوی دبیرخانه دائمی تستا و همچنین شرکتهای کارگزار تستا،
در این نمایشگاه بیش از 600 نیاز پژوهش و فناوری تا قبل از برگزاری نمایشگاه احصاء
و در قالب یک کتابچه در اختیار دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری،
شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای کارگزار تبادل فناوری قرار گرفت.
این نیازها از بیش از 100 سازمان/شرکت یا از طریق
اعلام خود شرکتها و یا از طریق شرکت¬های کارگزار تستا جمعآوری و در اختیار
فناوران قرار گرفت.
رویدادهای
Reverse
Pitch رویدادهای
جدیدی در فضای کارآفرینی هستند که در آنها برخلاف رویدادهای متداول از سازمانها
درخواست میشود تا بر اساس نیاز خود موضوعی را برای فناوران، شرکتهای دانشبنیان
و تیمهای استارتآپی ارائه کرده و این بار فناوران و شرکتهای صنعتی هستند که میبایست
بتوانند راه حلی برای آن ارایه کنند. کارآفرینان در طی این رویداد فرصتی پیدا میکنند
تا محصول نوآورانهای را با توجه به خواسته متقاضیان فناوری خلق کنند.
در طی
برگزاری نمایشگاه تستا 1401، چهار رویداد Reverse Pitch برنامهریزی و اجرا شد.
نشست های
B2B نتیجه رویدادهای مختلفی مانند نمایشگاه، همایش،
کنگره و … می باشد. زیرا در نشست های B2B
شرکت های واقعی خریدار و فروشنده و همتراز پای میز مذاکره سعی در ایجاد
تفاهم برای انعقاد قرارداد تجاری هستند.
در طی
برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تستا بیش از 270 جلسه B2B میان
متقاضیان فناوری و فناوران برگزار شد. از این تعداد 93 جلسه B2B در
بخش بین الملل و 174 جلسه B2B در بخش ملی انجام گرفته است.
اولین دوره بین المللی نمایشگاه تستا با هدف استفاده از ظرفیت
دانشگاه ها/پژوهشگاه ها/پارک ها و شرکتهای دانش بنیان کشور در راستای رفع نیازهای
پژوهش و فناوری در سطح بین الملل در سال 1401 برگزار گردید.
در این نمایشگاه 12 هیئت اعضامی از سوی 4 کشور ازبکستان،
ارمنستان، ترکیه و بوسنی هرزگوین نیازمندیهای فناورانه خود را در حوزههای
تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی،ساخت و تولید مواد و قطعات فلزی، سرامیکی،
پلیمری، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته حوزه انرژیهای تجدید پذیر و ...
ارائه دادند.
نتیجه و ثمره برگزاری نشستهای B2B
انعقاد تفاهمنامه همکاری میان متقاضیان فناوری و فناوران میباشد.
در
چهارمین دوره نمایشگاه تستا، 514 تفاهمنامه در بخش ملی و 11 تفاهمنامه در
بخش بین الملل مجموعاً به ارزش تقریبی 3،300 میلیارد ریال و 2 میلیون دلار در ده حوزه
فناوری، مطابق جدول زیر، به امضا رسید.
لازم به توضیح است که با توجه به زمان محدود برگزاری نمایشگاه، از میان
تفاهمنامه های منعقد شد تنها 40% آنها دارای مبلغ بوده و در سایر تفاهمنامه ها بدلیل
نیاز به بررسی بیشتر درج مبلغ به مذاکرات بعدی موکول شده است.
هدف غایی
از انجام تمامی اقدامات ذکر شده در برگزاری نمایشگاه تستا، از احصاء نیازمندیها
تا انجام مذاکرات و انعقاد تفاهمنامه، انعقاد قرارداد میان متقاضی فناوری و فناور
میباشد. با توجه به تجربیات سالهای گذشته، یکی از چالشهای فرایند اجرایی تستا،
فقدان سازوکار پیگیری تفاهمنامه ها و برقراری ارتباط میان عرضه و تقاضا پس از
برگزاری نمایشگاه بود. با تدابیر اتخاذ شده در دبیرخانه شورای عالی عتف، در سال
1401 دبیرخانه دائمی این نمایشگاه با هدف تداوم برقراری ارتباط میان تقاضا و عرضه
فناوری و پیگیری تفاهمنامهها تشکیل گردید.
تا زمان
تهیه این گزارش، 1 قرارداد به ارزش 850 هزار دلار فی مابین هیئت ازبکستانی و شرکت
فناوری خلا کهربا منعقد گردیده است.
موضوع پیگیری
تفاهمنامه ها و ایجاد بستر مناسب برای به نتیجه رساندن تفاهمات در دستور کار دبیرخانه
شورا قرار دارد.