اخبار

انعقاد بیش از 500 تفاهم نامه در بخش ملی و بین المللی نمایشگاه تستا 1401 به ارزش بیش از 400 میلیارد تومان

انعقاد بیش از 500 تفاهم نامه در بخش ملی و بین المللی نمایشگاه تستا 1401 به ارزش بیش از 400 میلیارد تومان

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در چهارمین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی1401 بیش از 500 تفاهم نامه در بخش ملی و بین المللی به ارزش بیش از 400 میلیارد تومان منعقد گردید.

در چهارمین دوره ملی نمایشگاه تستا نیز همانند سال­های گذشته همزمان با نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن­بازار» در هفته پژوهش از تاریخ 19 الی 22 آذر ماه سال 1401 با همکاری ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک علم و فناوری پردیس در محل دائمی نمایشگاه­های بین المللی برگزار گردید.

از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته در این نمایشگاه اضافه شدن بخش نیازهای بین­الملل به این نمایشگاه و برگزاری اولین دوره بین­المللی نمایشگاه تستا می­باشد.

هدف از بخش بین­الملل، استفاده از ظرفیت دانشگاه­ها و شرکت­های دانش­بنیان کشور در راستای رفع نیازهای بین­المللی می­باشد. همچنین در این دوره از قبل از برگزاری هماهنگی­های لازم با شرکت­های کارگزاری فناوری جهت تناظریابی با هدف حضور فناوران دانشگاهی و دانش­بنیان در نمایشگاه می­باشد.

در راستای برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تقاضا محور تستا اقداماتی از سوی دبیرخانه دائمی این نمایشگاه برنامه‌ریزی و به انجام رسید.

به­منظور برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی، دبیرخانه تستا در اولین گام اقدام به دعوت از تمامی دستگاه­های اجرایی برای ارائه نیازمندی­ها و حضور شرکت­ها و سازمان­های تابعه در نمایشگاه تستا نمود.

طی پیگیری­های بعمل آمده سازمان­ها/شرکت­های حاضر در چهارمین نمایشگاه تستا عبارتست از:

           مجموعه سازمان­‌ها و شرکتهای تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

           مجموعه سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت

           نیازهای مجموعه شرکت­های آب منطقه­ای در قالب شرکت مدیریت منابع آب ایران

           شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران

           شرکت صنایع شیر ایران

           شرکت همراه اول

           شرکت دخانیات ایران

           شرکت ملی نفتکش ایران

           سازمان مدیریت صنعتی

           سامانه­های نوآوری ارتباطات سینا

           شرکت انتقال داده آرین

           نیازهای بیش از 50 شرکت که از طریق کارگزاریهای تستا در حوزه های زیر جمعآوری و ارائه گردید.

بر اساس پیگیری­های بعمل آمده از سوی دبیرخانه دائمی تستا و همچنین شرکتهای کارگزار تستا، در این نمایشگاه بیش از 600 نیاز پژوهش و فناوری تا قبل از برگزاری نمایشگاه احصاء و در قالب یک کتابچه در اختیار دانشگاه­ها، پژوهشگاه­ها، پارک­های علم و فناوری، شرکت­های دانش بنیان و شرکت­های کارگزار تبادل فناوری قرار گرفت.

این نیازها از بیش از 100 سازمان/شرکت یا از طریق اعلام خود شرکتها و یا از طریق شرکت¬های کارگزار تستا جمع­آوری و در اختیار فناوران قرار گرفت.

رویدادهای Reverse Pitch رویدادهای جدیدی در فضای کارآفرینی هستند که در آن‌ها برخلاف رویدادهای متداول از سازمان‌ها درخواست می‌شود تا بر اساس نیاز خود موضوعی را برای فناوران، شرکت­های دانش­بنیان و تیم‌های استارت‌آپی ارائه کرده و این بار فناوران و شرکت­های صنعتی هستند که می‌بایست بتوانند راه‌ حلی برای آن ارایه کنند. کارآفرینان در طی این رویداد فرصتی پیدا می‌کنند تا محصول نوآورانه‌ای را با توجه به خواسته متقاضیان فناوری خلق کنند.

در طی برگزاری نمایشگاه تستا 1401، چهار رویداد Reverse Pitch برنامه­ریزی و اجرا شد.

نشست های B2B  نتیجه رویدادهای مختلفی مانند نمایشگاه، همایش، کنگره و … می باشد. زیرا در نشست های B2B  شرکت های واقعی خریدار و فروشنده و همتراز پای میز مذاکره سعی در ایجاد تفاهم برای انعقاد قرارداد تجاری هستند.

در طی برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تستا بیش از 270 جلسه B2B میان متقاضیان فناوری و فناوران برگزار شد. از این تعداد 93 جلسه B2B در بخش بین الملل و 174 جلسه B2B در بخش ملی انجام گرفته است.

اولین دوره بین المللی نمایشگاه تستا با هدف استفاده از ظرفیت دانشگاه ها/پژوهشگاه ها/پارک ها و شرکتهای دانش بنیان کشور در راستای رفع نیازهای پژوهش و فناوری در سطح بین الملل در سال 1401 برگزار گردید.

در این نمایشگاه 12 هیئت اعضامی از سوی 4 کشور ازبکستان، ارمنستان، ترکیه و بوسنی هرزگوین نیازمندی­های فناورانه خود را در حوزه­های تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی،ساخت و تولید مواد و قطعات فلزی، سرامیکی، پلیمری، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته حوزه انرژی­های تجدید پذیر و ... ارائه دادند.

نتیجه و ثمره برگزاری نشست­های B2B انعقاد تفاهم­نامه همکاری میان متقاضیان فناوری و فناوران می­باشد.

در چهارمین دوره نمایشگاه تستا، 514 تفاهم­نامه در بخش ملی و 11 تفاهم­نامه در بخش  بین الملل  مجموعاً به ارزش تقریبی 3،300  میلیارد ریال و 2 میلیون دلار در ده حوزه فناوری،  مطابق جدول زیر، به امضا رسید.

لازم به توضیح است که با توجه به زمان محدود برگزاری نمایشگاه، از میان تفاهم­نامه ­های منعقد شد تنها 40% آنها دارای مبلغ بوده و در سایر تفاهم­نامه­ ها بدلیل نیاز به بررسی بیشتر درج مبلغ به مذاکرات بعدی موکول شده است.

هدف غایی از انجام تمامی اقدامات ذکر شده در برگزاری نمایشگاه تستا، از احصاء نیازمندی­ها تا انجام مذاکرات و انعقاد تفاهم­نامه، انعقاد قرارداد میان متقاضی فناوری و فناور می­باشد. با توجه به تجربیات سال­های گذشته، یکی از چالش­های فرایند اجرایی تستا، فقدان سازوکار پیگیری تفاهم­نامه­ ها و برقراری ارتباط میان عرضه و تقاضا پس از برگزاری نمایشگاه بود. با تدابیر اتخاذ شده در دبیرخانه شورای عالی عتف، در سال 1401 دبیرخانه دائمی این نمایشگاه با هدف تداوم برقراری ارتباط میان تقاضا و عرضه فناوری و پیگیری تفاهم­نامه­ها تشکیل گردید.

تا زمان تهیه این گزارش، 1 قرارداد به ارزش 850 هزار دلار فی مابین هیئت ازبکستانی و شرکت فناوری خلا کهربا منعقد گردیده است.

موضوع پیگیری تفاهم­نامه­ ها و ایجاد بستر مناسب برای به نتیجه رساندن تفاهمات در دستور کار دبیرخانه شورا قرار دارد.


۱۸ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۷۵۱