اخبار

دویست و سیزدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد

دویست و سیزدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد
دویست و سیزدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و اصول ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در این جلسه اصول ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور ارائه شد. در این ارائه مواردی نظیر خصیصه‌های توسعۀ نظام علمی؛ چرخۀ سیاستگذاری علم، فنّاوری و نوآوری؛ منطق مداخله در طراحی نظام شاخص‌محور ارزیابی؛ مدل مفهومی نظام ارزیابی؛ سطوح ارزیابی و در نهایت اصول اجرایی‌سازی الگوی ارزیابی ارائه و مورد بحث و تبادل نظر اعضای جلسه قرار گرفت.

ارزیابی در سطح کلان توسط دبیرخانه شورا؛ استفاده از ظرفیت مراکز و موسسات در پایش و ارزیابی و همراستای و هم افزایی آنها؛  استفاده از  مدل‌های مختلف در ارزبابی دانشگاه‌ها، موسسات، دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف با توجه به ماهیت کاری و ماموریتی آنان؛ و استفاده از سیستم پایدار، پویا و رقابت پذیر در ارزیابی ها که با جابجایی مدیریت ها، دستخوش تغییر نشود از جمله مواردی بود که اعضای حاضر تاکید داشتند. در پایان مقرر شد اصول ارائه شده به همراه برنامه زمانی، جدول هزینه‌ها و اهداف و نتایج نهایی مورد انتظار آن برای اعضای کمیسیون ارسال و مجددا نظرات آنها  اخذ شود.

شایان ذکر است، ایجاد هماهنگی‌های کلان بین‌بخشی، فرابخشی و بین‌المللی در راستای اجرایی شدن سیاست‌های بالادستی؛ پایش و ارزیابی کلان تحقق اهداف و سیاست‌های ابلاغی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری؛ تعیین شاخص‌های علم، تحقیقات، فناوری و نوآوری کشور برای ایجاد هماهنگی در جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و انتشار مستمر آن؛ و تدوین و نهادینه‌کردن فرآیند نظارتی در کلیه سطوح مرتبط با حوزه علوم، تحقیقات و فناوری از جمله وظایف مهمی است که در شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مورخ  1395/02/08 هیئت وزیران به عهده شورای عالی است و متعاقب آن موضوعاتی که قرار است در جلسات شورا مطرح شوند، ابتدا در کمیسیون دائمی بررسی می شوند.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۱۴۰