اخبار

طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش در دبیرخانه شورای عالی عتف مورد بحث و بررسی قرار گرفت

طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش در دبیرخانه شورای عالی عتف مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، برگزاری آزمون های سراسری بصورت الکترونیکی، به عنوان یک ابزار مهم و جدید، در جهت بهبود کیفیت و کارایی سیستم آموزشی، توسعه فناوری و ارتقای سطح دانش‌آموزان اهمیت بسزایی دارد. با برگزاری آزمون های سراسری بصورت الکترونیکی، امکان سنجش دانش و توانایی داوطلبان آزمون در سراسر کشور بدون محدودیت زمانی و مکانی و براساس استانداردهای دقیقی را فراهم می‌کند.

در حال حاضر آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت کاغذی برگزار می‌شود که ایرادات زیادی به این روش برگزاری وارد شده و مشکلات زیادی برای سنجش علمی ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها ایجاد کرده است. از جمله این ایرادات می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

·         هزینه‌های بسیار بالای سالانه در خصوص چاپ و شخصی سازی سوالات آزمون و پاسخنامه، دفترچه‌های راهنمای آزمون،

·         هزینه‌های اعزام ماموران به حوزه‎های آزمون در سراسر کشور،

·         هزینه های حمل و نقل ملزومات آزمون،

·         هزینه‌های قرنطینه حضور طولانی مدت کارشناسان سازمان سنجش در قرنطینه‌های 100 درصدی و ....

با توجه به موارد بالا و همچنین با توجه به آمار سالانه بالای داوطلبان (حدود 4000000 داوطلب در سال) و هزینه‌های متصور آنها و همچنین پیشرفت تکنولوژیک ابزارهای تقلب، سازمان سنجش آموزش کشور چاره‌ای جز مهاجرت از شیوه برگزاری آزمون‌های سنتی (مبتنی بر کاغذ) به آزمون‌های الکترونیکی (مبتنی بر شبکه‌های مخابراتی مانند اینترنت و اینترانت) ندارد.

لذا این پروژه به منظور ارتقای فرآیندهای برگزاری آزمون‌های کشوری از حالت «مبتنی بر کاغذ» به حالت «الکترونیکی مبتنی بر دستگاه‌های قابل حمل در شبکه‌های مخابراتی» طراحی شده است و نتیجه آن تولید داخلی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای پروژه می‌باشد.

از جمله منافعی که اجرای این ایجاد خواهد کرد به موارد زیر می­توان اشاره داشت:

·         گامی بلند در راستای نیل به اهداف دولت الکترونیک،

·         افزایش قابل ملاحظه امنیت در برگزاری آزمون‌های کشوری،

·         افزایش قابل ملاحظه دقت در برگزاری آزمون‌های کشوری،

·         افزایش قابل ملاحظه سرعت در برگزاری آزمون‌های کشوری،

·         کاهش قابل ملاحظه هزینه‌ها و منابع (تجهیزات، نفرات، ملزومات مصرفی مانند کاغذ و ...)

·         کاهش قابل ملاحظه زمان پاسخگویی و اعلام نتایج نهایی.


۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۳۶
تعداد بازدید : ۱۵۰