اخبار

دبیرخانه شورای عالی عتف دو طرح اجرایی بلند مدت سرمایه گذاری کلان را در دستور کارخود قرار داد

دبیرخانه شورای عالی عتف دو طرح اجرایی بلند مدت سرمایه گذاری کلان را در دستور کارخود قرار داد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش کشور و طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان جوانی جمعیت در دستور کار دبیرخانه شورای عالی عتف قرار گرفت.

یکی از مهمترین تکالیف قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، بر اساس ماده 4 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مجلس شورای اسلامی، مورخ 18/05/1383)، اولویت‌بندی و انتخاب طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های آموزش، پژوهش و فنّاوری می­باشد.

طرح‌های کلان ملی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای توسعه و پیشرفت کشور، نقش بسزایی در توسعه پژوهش و فناوری ایفا می‌کنند. طرح های کلان ملی یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که کشورها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی خود به کار می‌گیرند. این طرح ها، به عنوان پایه و اساس توسعه بلند مدت کشورها، برای پاسخ به چالش ها و مسائلی که در مسیر توسعه پیش روی آنها قرار دارد، طراحی و اجرا می‌شوند. این طرح ها، برای توسعه کشور با تأکید بر شناسایی نیازهای جامعه و صنعت، از جمله توسعه زیرساخت های اقتصادی، بهبود نظام آموزش و پرورش، سلامت و بهبود شرایط زندگی مردم، توسعه صنایع مختلف و توسعه فناوری های پیشرفته استفاده می کنند.

تدوین، طراحی و اجرای طرح های بلند مدت سرمایه­گذاری با توجه به چشم انداز طولانی مدت، بهبود عملکرد اقتصادی، بهبود نظام آموزش و پرورش، ایجاد اشتغال و بهبود شرایط زندگی مردم هر کشور را هدف قرار داده است. با توجه به این نکته که طرح های کلان ملی، راهکار هایی هستند برای تغییر و تحولات عمیق و جامعه شناختی، که در اقتصاد هر کشور رخ می‌دهد، تأثیرگذاری بیش از پیشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارند.

در نتیجه، هدف این طرح ها، بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه صنایع و توسعه فناوری های پیشرفته است. در این راستا، هر کشوری باید برای رسیدن به این هدف، طرح های کلان ملی متناسب با ویژگی های خاص خود را طراحی و اجرا کند.

بر این اساس پس از شناسایی اولویت­ها و بررسی­های اولیه تصویب دو طرح کلان ملی طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش کشور و طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان جوانی جمعیت در دستور کار دبیرخانه شورا قرار گرفت.

لازم به ذکراست این دو طرح پس از طی جلسات کارشناسی در دبیرخانه شورا، در دویست و دوازدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورا ارائه و به اتفاق آراء به تصویب رسید. همچنین بررسی و تصویب این دو طرح در اولین جلسه شورای عالی در سال 1402 در دستور کار دبیرخانه شورا قرار دارد.


۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۳۸
تعداد بازدید : ۱۰۶