اخبار

طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان جوانی جمعیت در دبیرخانه شورا بحث و بررسی گردید

طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان جوانی جمعیت در دبیرخانه شورا بحث و بررسی گردید

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین چشم اندازهای توسعه کشورها، نقش بسزایی در شکل‌دهی به آینده کشورها دارد. با توجه به اینکه جوانان، به عنوان پایه و اساس بنیادی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها، نقش بسزایی در تحقق اهداف بلندمدت آنها دارند، توجه دولت ها به موضوع جوانی جمعیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود.

در حوزه توسعه، توجه به جوانی جمعیت و بهره‌گیری از ظرفیت آنها، به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و تأثیرگذاری در تحولات و پیشرفت کشورها، اهمیت بسزایی دارد. برای توسعه پایدار در کشورها، ارتقای سطح جوانان در زمینه های مختلف از جمله آموزش، سلامت، فرهنگ و هنر، ورزش، فناوری و کارآفرینی، اساسی برای رشد پایدار و توسعه بلندمدت کشورها است.

با توجه به دسترسی به فرصت‌های آموزشی، اشتغال، سلامت و فرهنگ و هنر، جوانان می‌توانند به سمت تحقق اهداف بلندمدت کشورشان پیش بروند و در توسعه کشور خود نقش بسزایی داشته باشند. در این راستا، دولت ها باید برای توسعه جوانان، زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و از سیاست‌هایی که به ایجاد فرصت جدید و نوآورانه برای جوانان کمک می‌کند، پشتیبانی کنند. بنابراین، جوانان به عنوان سرمایه اصلی کشورها و آینده‌بینان آنها، در توسعه و پیشرفت هر کشوری نقش بسزایی دارند. با توجه به اینکه جوانان به عنوان نیروی کار پایه، می‌توانند در تحقق برنامه‌های توسعه پایدار کشور استفاده شوند، باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته شود. در نتیجه، توجه دولت ها به موضوع جوانی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از کشورها، باعث افزایش خودکفایی و توسعه پایدار شده و به دنبال آن افزایش رفاه و بهبود شرایط زندگی جامعه خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه هشتاد در نرخ باروری به زیر حد جانشینی رفته و با مسئله سالمندی در آینده خود روبرو شده است. در اردیبهشت سال 1393 سیاست­های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری (مدظله) ابلاغ گردید.  در آبان ماه سال 1400 نیز قانون حمایت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و ابلاغ گردید. به همین منظور دبیرخانه شورای عالی عتف نیز در راستای وظایف و اختیارات خود و در راستای تحقق سیاست­های کلی جمعیت و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موضوع تعریف و تصویب این طرح را جزو مهمترین اقدامات خود در سال 1401 قرار داد.

هدف از این طرح تمرکز بر موضوعات و مسائل راهبردی حوزه جوانی جمعیت است به گونه­ای که از این رهگذر بتوان اثرگذاری مستقیم و عینی بر تصمیم­گیری­های حوزه جوانی جمعیت و بطور غیرمستقیم بر شاخص­های جمعیتی کشور داشت. تأثیرگذاری واقعی بر تصمیمات تنها با انتشار یافته­های علمی و پژوهشی در قالب مقاله و کتاب حاصل نمی شود، بلکه نیازمند مجموعه­ای از پروژه­های رسانه­ای، اقناع­سازی و شبکه­سازی و ... است. لذا این طرح در صدد بهره­ برداری یکپارچه و هماهنگ از ظرفیت­های علمی و پژوهشی کشور و پیوند زدن آن با تصمیم ­سازی­ها و تصمیم ­گیری­های جوانی جمعیت است.


۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۳۹
تعداد بازدید : ۱۳۸