اخبار

کارگروه ماده 4 آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری برگزار شد

کارگروه ماده 4 آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری برگزار شد

کارگروه ماده 4 آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف مطابق بند پ شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عالی عتف یکی از ماموریت‌های شورا هماهنگی، پایش و ارزیابی حوزه‌های علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد. از این رو شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در بیستمین جلسه مورخ 12/11/1395 به استناد بند پ و در راستای بندهای 2-3 و 2-4 سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین راهبرد کلان 1 نقشه جامع علمی کشور، آیین‌نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور را تصویب نمود. ماده 4 این آیین‌نامه اصلاح، تکمیل و به‌روزرسانی شاخص‌ها، تعیین دستگاه‌های همکار مرتبط با هر شاخص، و نیز تدوین و تصویب گزارش را به کارگروهی با ترکیب نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط واگذار کرده است که همین کارگروه می‌باشد.

اعضای این کارگروه، نمایندگانی از 16 دستگاه شامل:

·         وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

·         معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

·         وزارت صنعت، معدن و تجارت 

·         وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

·         وزارت آموزش و پرورش

·         وزارت امور اقتصادی و دارایی

·         وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

·         وزارت جهاد کشاورزی

·         سازمان برنامه و بودجه

·         وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

·         صندوق نوآوری و شکوفایی

·         مرکز آمار ایران

·         دانشگاه آزاد اسلامی

·         انجمن‌های علمی

·         بانک مرکزی

·         ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

به ریاست دبیرکل شورای عالی عتف است که هریک در بخشی از سپهر آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری مدخلیت دارند و حضور این دستگاهها سبب ساز ایجاد چهارچوبی مناسب و همه جانبه نگر در ارزیابی علم و فناوری در سطح ملی خواهدبود. 

همچنین این کارگروه درصدد خواهد تا بر خلاف گذشته که در پایش و ارزیابی صرفا بر شاخص‌های ورودی و خروجی تمرکز می‌شد، در رویکرد جدید پیامد و اثر نیز در ارزیابی علم، فناوری و نوآوری سنجیده شود.

لازم به ذکر است شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به استناد مادّه 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب 18/05/1383) و به منظور راهبری توسعه علمی و فناورانه کشور و با رسالت سیاست‌گذاری و نظارت فرابخشی و هماهنگی بین‌بخشی در حوزه‌های علمی، فناوری و تحقیقاتی کشور تشکیل شده است.

 


۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۱۸۶