اخبار

اولین جلسه کارگروه اجرائی پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

اولین جلسه کارگروه اجرائی پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

اولین جلسه کارگروه اجرائی پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، اولین جلسه کارگروه اجرائی پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در روز شنبه 20/08/1402 در شهر شیراز برگزار شد.

این جلسه در راستای اجرای مصوبه بیست و نهمین جلسه شورای عالی عتف مورخ  03/04/1402 مبنی بر تعیین سکوی نظام ایده­ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری که مقرر شد شیوه­نامه اجرایی به طور مشترک توسط ISC و دبیرخانه شورا تهیه و به تصویب کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برسد برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC به بیان تاریخچه ای مختصر از تأسیس، خدمات و فعالیت های مؤسسه ISC و جایگاه آن در عرصه های ملی و بین المللی پرداختند و در ادامه گزارشی از پیشرفت سکوهای علم و فناوری در موسسه بخصوص سکوی نظام ایده­ها و نیازها ارائه شد.

وی گفت: پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری که به موسسه ISC واگذار شده است فرصتی است تا با برنامه ریزی منسجم و مطابق با مصوبات قانونی موجود تمام دستگاه ها بتوانند نیازهای تحقیقاتی خود را از این پنجره در معرض دید پژوهشگران قرار دهند و تعدد سامانه‌های موجود از بین برود. موسسه ISC به عنوان شاهراه جریان علم و فناوری کشور نقش خود را در پیاده‌سازی این پنجره واحد ایفا خواهد نمود.

در ادامه دکتر مهدی پاکزاد معاون اجرائی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اهمیت پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری و جلوگیری از پراکندگی موجود و بعضا موازی­کاری در این حوزه، اظهار داشت که این مصوبه نقطه سرآغازی برای حرکت به سمت ارائه پنجره واحد می­باشد که یکی از دغدغه‌­های اصلی شورای عالی عتف از سال 1385 بوده است. وی گفت: رشد فناوری و شرایط اجرائی شدن این امر تاکنون در کشور به اندازه­ای نبود که بتوان به این هدف جامه عمل پوشاند اما امروز با ظرفیت موجود در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) این هدف برای کشور برآورده خواهد شد.

در ادامه جلسه حاضرین به بررسی شیوه‌­نامه اجرائی مندرج در مصوبه شورا پرداختند. در راستای تدوین این شیوه نامه بر تشکیل کارگروه اجرائی پنجره واحد نظام ملی عتف و دو کمیته‌ی تخصصی سیاست‌گذاری و فنی در ذیل آن تاکید گردید. در پایان اعضای جلسه از توانمندی­ها و زیرساخت های سامانه های موجود در ISC بازید کردند.


۲۳ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۳۹۵