اخبار

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری: برخی که معنی رشد علمی را نمی‌فهمند اظهارنظرهای نادرست می‌کنند

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری: برخی که معنی رشد علمی را نمی‌فهمند اظهارنظرهای نادرست می‌کنند
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه آماری از شاخص‌ تولیدات علمی، رشد علمی کشور را پایدار توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایسنا دکتر وحید احمدی در نشست سراسری روسای دانشگاههای کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: سهم ایران در تولید علم 2014 جهان، 1.6 درصد است.

وی افزود: میزان استناد به هر مقاله ، یکی از معیارهای اصلی در عرصه علم و پژوهش است، که در سال 2011 میزان استناد به هر مقاله 4.69 درصد، در سال 2012، 5.97 درصد، در سال 2013، 7.93 درصد بوده است.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) افزود: برخی افراد تلقی درستی از رشد علمی ندارند و با شاخص های آن آشنا نیستند؛ لذا اظهار نظرهای نادرستی از رشد علمی کشور دارند.

احمدی با اشاره به رشد بی‌سابقه شمار شرکت‌های دانش بنیان در یک سال اخیر، افزود: در برنامه ریزی‌های خود تلاش داریم منطقه ویژه علمی فناوری را در تهران راه‌اندازی کنیم و پارک‌های علم و فناوری را در استان‌های دیگر نیز ایجاد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: طی یک سال اخیر حمایت از حوزه نشریات علمی دو برابر شده است، همچنین اعتبار تخصیص داده شده به پارک‌ها نیز رشد دو برابری داشته و از 1.2 میلیارد تومان به 2.5 میلیارد تومان رسیده است.

وی در خصوص ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: در این حوزه با قراردادهایی که با وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتیم، طرح‌های بزرگی در دست اجراست و بنا بر این است که فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان دکتری در بخش صنعت فراهم شود.

احمدی افزود: تعداد فرصت‌های مطالعاتی برای دوره دکتری خارج از کشور به 800 فرصت افزایش یافته است و اعطای تسهیلات به دانشجویان دکتری نیز افزایش خواهد یافت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در بحث رشد علمی برخی افراد یا رشد را نمی‌فهمند یا علم را ، و بر این اساس اظهارنظرهای نادرستی از رشد علمی کشور می‌کنند.

احمدی با بیان این مطلب که هنوز تفکر آموزش محوری بر دانشگاه‌های ما غالب است، افزود: هنوز قدر و منزلت دانشگاه‌ها در بین مسوولین و مردم عادی به صورت مناسب شناخته نشده است.

وی تصریح کرد: اعتبارات آموزش عالی از کل اعتبارات کشور فقط دو درصد و سهم اعتبارات حوزه پژوهش از کل اعتبارات آموزش عالی بطور میانگین پنج درصد است که این رقم یک صدم درصد از کل اعتبارات کشور است.

احمدی ادامه داد: اعتبارات فناوری کمتر از دو درصد از اعتبارات نظام آموزش عالی و چهار صدم درصد از اعتبارات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: اعتبارات تنها یکی از دانشگاههای عربستان، هفت میلیارد دلار و اعتبار دانشگاه‌های ایران یک ‌و ‌نیم میلیارد دلار است، که این آمار تفاوت فاحشی را نشان می دهد.

وی به دغدغه اصلی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: باید در نظام توسعه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه دانایی محور برویم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
۱۲ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۳۹
تعداد بازدید : ۲,۲۷۵