اخبار

آیین‌نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور ابلاغ شد

آیین‌نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور ابلاغ شد
در اجرای بند هفت از مصوبات بیست و هشتمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 12/05/1401، و بند هفت از مصوبات بیست و نهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 03/04/1402، آیین‌نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور به تصویب کمیسیون دائمی شورای عالی عتف رسید.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، استفاده از توانمندی و ظرفیت پژوهشگران مستقل در راستای حل نیازها و مسائل پژوهشی کشور که در سند تحول دولت مردمی هم با هدف تسهیل شرایط همکاری پژوهشگران مستقل با دانشگاه­ها و دستگاه­های اجرایی به آن اشاره شده است موضوعی است که در بیست و هشتمین جلسه شورای عالی عتف مطرح شد و مقرر شد دبیرخانه شورا با همکاری دستگاه­های مرتبط، آیین‌نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور را تدوین و به تصویب کمیسیون دائمی برساند. در جلسه بیست و نهم شورا مجددا موضوع مطرح شد و برای تدوین این آیین نامه اصولی کلی مصوب گردید از جمله اینکه، برای بحث سیاست­گذاری و نظارت کلان بر ساماندهی پژوهشگران مستقل،  یک شورای راهبری در سطح ملی در دبیرخانه شورا تشکیل شود و یا اینکه پژوهشگر مستقل به عنوان یک شغل حرفه‌ای در نظام اداری کشور پذیرفته شود و موارد دیگر که در مصوبات شورا ذکر شده است.

در راستای اجرایی سازی مصوبه فوق، چند فرآیند در دبیرخانه شورا بررسی شد، پیش نویس های از این آیین‌نامه تدوین و در جلسات کمیسیون های تخصصی بحث شد همینطور از نظرات دستگاه ها و صاحبنظران دیگر استفاده شد و نهایتا موضوع در جلسه 216 کمیسیون دائمی ارائه شد، در آن جلسه اعضا نظرات اصلاحی دقیق و درستی داشتند که سعی شد همه آنها به نوعی اعمال شود و در نهایت پیش نویس نهایی در جلسه 217 کمیسیون دائمی ارائه و با اکثریت آرا تصویب شد.

آیین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور داری موارد قابل توجهی است، اول اینکه پژوهشگری مستقل به عنوان یک شغل حرفه‌ای توسط تمامی دستگاه‌ها به رسمیت شناخته می شود؛ ثانیا کلیه دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در راستای رفع نیازمندی‌ها و مسائل تحقیقاتی خود، مجازند از ظرفیت پژوهشگران مستقل در انجام پژوهش‌ استفاده نمایند. در این آیین نامه نظام رتبه بندی پژوهشگران در چهار سطح مختلف دیده شده که هر فردی بنا به امتیاز مکتسبه از سطح چهار تا یک قرار می گیرد. افراد در سطوح مختلف از تسهیلات برخوردار خواهند شد مثلا فردی که دارای سطح یک است که بالاترین سطح هست علاوه بر تسهیلاتی که بقیه سطوح دارند می توانند مطابق با ضوابط داخلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به عنوان مشاور و یا استاد راهنمای مشترک پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری انتخاب شوند.  موضوع مهم دیگری که در این آیین نامه هست این است که سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی ضمن پذیرش پژوهشگری مستقل به عنوان یک شغل حرفه‌ای، موظف هستند ظرف مدت 3 ماه از تصویب این آیین‌نامه و با مشارکت دبیرخانه شورای عالی عتف و دستگاه­های مرتبط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به نحوه محاسبه و پرداخت بیمه و مالیات پژوهشگران مستقل را بر اساس ضوابط قانونی کشور، تدوین و ابلاغ نمایند.

لینک دریافت آیین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور

۲۳ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۲,۸۱۹