اخبار

دویست و نوزدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد.

دویست و نوزدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد.
دویست و نوزدهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری برگزار و عضویت اعضای حقیقی در کمیسیون‌های تخصصی و آیین نامه طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف در این جلسه ابتدا دکتر صالحی گزارشی از راه ­اندازی صندوق شورای عالی عتف و تهیه آیین نامه های مرتبط ارائه شد. در این خصوص اعضای کمیسیون دائمی خاطرنشان کردند که تشکیل این صندوق می‌تواند کمک شایانی به تامین مالی پژوهش و فناوری کشور و حمایت از طرح های کلان مصوب نماید. در ادامه عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف مطرح و با آن موافقت شد.

در دستور اول عضویت اعضای حقیقی در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف و لیست منتخبین هر یک از کمیسیون ها مطرح شد. دبیر کل شورا با اشاره به اتمام دوره عضویت اعضای حقیقی سابق گفت: دبیرخانه مطابق با شیوه­نامه نحوه فراخوان و انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون­های تخصصی، اقدام به فراخوان از مراکز علمی و شرکت­های دانش­ بنیان جهت جذب صاحب­نظران نمود. واجدین شرایط (مندرج در شیوه نامه) علاوه بر پیشنهاد از سوی مراکز علمی و شرکت­های دانش ­بنیان، می­توانستند راساً از طریق سامانه ثبت نام کنند. مهلت فراخوان دو ماه بود و لیست افراد متقاضی بعد از بررسی اولیه در اختیار کمیسیون های تخصصی قرار گرفت. نمایندگان دستگاههای عضو کمیسیون در مهلت مقرر درخواست ها را بررسی و با توجه به معیارهای موجود و نیازهای هر کمیسیون افراد مورد نظر را انتخاب و برای تایید به کمیسیون دائمی ارسال شده است.

در ادامه فرایند انتخاب در هر کمیسیون تخصصی، اسامی منتخبین و سوابق آنها توسط هریک از دبیران کمیسیونهای تخصصی ارائه و بعد از هر ارائه اعضای حاضر نقطه نظرات خود را اعلام کردند. اعضای کمیسیون دائمی به پوشش همه تخصص ها در حوزه کمیسیون ها تاکید و عنوان داشتند که اعضای کمیسیون‌های تخصصی باید به صورت منظم در جلسات حضور داشته باشند تا شورا بتواند نقش تصمیم‌گیری فرا دستگاهی خود را به صورت هرچه بهتر ایفا نماید.

موضوع پایانی مطرح شده در جلسه، بررسی آیین نامه طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان (در  بخش‌های آموزش، پژوهش و فنّاوری) بود. این آیین­ نامه به منظور ارائه فرایند تعریف، انتخاب و تصویب طرح­های کلان ملی در حوزه­های آموزشی، پژوهشی و فناوری و نحوه نظارت و راهبری آنها تدوین شده است. لازم به ذکر است اولویت‌بندی و انتخاب طرح‌های اجرایی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و فناوری از وظایف مهم شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری است که در ماده 4 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. لذا این آیین نامه در راستای اجرای هر چه بهتر این بند قانونی تدوین شده است. بعد از ارائه پیش نویس، برخی از اعضا نظرات اصلاحی خود را بیان و مقرر شد سایر اعضا نیز نظرات خود را ظرف یک هفته به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.این آیین نامه بعد از اعمال نظرات اصلاحی در جلسه شورای عالی مطرح و مصوب خواهد شد.

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۴:۰۱
تعداد بازدید : ۲۷۰