اخبار

دکتر وحید احمدی: یکی از سیاست های کلان علم و فناوری نقش آفرینی دانشمندان و ایجاد روحیه اعتماد در آنها برای حل مشکلات داخلی است

دکتر وحید احمدی: یکی از سیاست های کلان علم و فناوری نقش آفرینی دانشمندان و ایجاد روحیه اعتماد در آنها برای حل مشکلات داخلی است
دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری یکی از سیاست های کلان علم و فناوری نقش آفرینی دانشمندان و ایجاد روحیه اعتماد در آنها برای حل مشکلات داخلی است گفت: به طور قطع این سیاست ها در حوزه علوم و فناوری های کاربردی بسیار لازم است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از ایرنا، دکتر وحید احمدی روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار هفتمین سمپوزیم بین المللی مخابرات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: شبکه علمی کشور قرار است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزات علوم، تحقیقات و فنّاوری به زودی به نتیجه برسد و در صورت ایجاد این شبکه علمی بسیاری از نیازهای تحقیقاتی دانشجویان رفع خواهد شد.

وی افزود:ایران رشد قابل قبولی در حوزه علم و فنّاوری داشته است؛ رشد تعداد اعضای هیات علمی، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، تعداد دانشگاه ها و مراکز رشد و پارک های علم و فنّاوری و مقالات تولید شده نشان از رشد علمی در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اگر چه نرخ رشد علمی در کشور افزایش یافته گفت: حفظ و تداوم این رشد علمی بسیار دشوارتر از مراحل ابتدایی کار است؛ حفظ رشد کشور در عرصه های علمی نیازمند برنامه ریزی جدی تر در تمامی حوزه های علمی است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری خاطرنشان کرد: حفظ رشد علمی کشور نیازمند جلب اعتماد قشر جوان، پژوهشگران، فعالان علمی و متقاضیان فنّاوری است از این رو باید فرهنگ لازم برای ارتقای فناوری و فراگیر شدن آن در جامعه را اشاعه دهیم.

احمدی خاطرنشان کرد: برای بالا نگه داشتن شاخص رشد علمی در کشور باید جامعه علمی و جامعه بهره بردار از فنّاوری باید این احساس را داشته باشند که دانشمندان نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی دارند.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های کلان علم و فناوری نقش آفرینی دانشمندان و ایجاد روحیه اعتماد در آنها برای حل مشکلات داخلی است گفت: به طور قطع این سیاست ها در حوزه علوم و فناوری های کاربردی بسیار لازم است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در نقش بهره بردار از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و به عنوان نقش آفرین در توسعه این فنّاوری می تواند ظاهر شود گفت: در هر دو عرصه نیازمندیم که ارتباط بین مجموعه های مختلف را مستحکم تر کنیم.

احمدی همچنین با بیان اینکه در گذشته اجزای دنیای علم به صورت جزایر جدای از هم بود گفت: امروز علم مجموعه ای از اقیانوس ها و امواج به هم پیوسته است که در ارتباط با هم می تواند تحول ایجاد کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون باید در انتظار جهش های علمی جدید و دگرگونی ها در عرصه های مختلف علمی باشیم گفت: این تحولات علمی در جوامعی که محل تلاقی اندیشه ها باشد نمود بیشتری دارد و از طرفی می توان انتظار پایداری و استقامت بیشتر را داشت.

وی توضیح داد: همانطور که تحولات بسیار در جوامعی با حصارها و مرزهای کمتر، ماندگارتر است تحولات علمی نیز در چنین جوامعی پایدارتر و دارای تاثیرگذاری بیشتر است.

احمدی گفت: هم اکنون جوامعی مانند اروپا و آمریکا تا حدی مرز بین اقوام را برداشته اند و این روند در بین دیگر کشورهای جهان مانند چین نیز در حال گسترش است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: علاوه بر آن باید مرزهای بین علوم مختلف برداشته شود و پرداخت به دیدگاه های صرفا تخصصی جای خود را به دنیای همکاری نزدیک علمی دهد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ۱۵:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۵۳۹