اخبار

تحول الگوی حکمرانی آموزش عالی و ضرورت استقلال دانشگاه‌ها در کمیسیون مدیریت و اقتصاد شورای عالی عتف بررسی شد

تحول الگوی حکمرانی آموزش عالی و ضرورت استقلال دانشگاه‌ها در کمیسیون مدیریت و اقتصاد شورای عالی عتف بررسی شد
در یکصدوپنجمین جلسه کمیسیون تخصصی مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، موضوع تحول در الگوی حکمرانی آموزش عالی با تأکید بر ضرورت تدوین قانون استقلال دانشگاه‌ها بررسی شد. همچنین در این نشست، عملکرد و برنامه‌های دانشگاه پیام‌نور به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های سراسری کشور تشریح گردید.

در ابتدای جلسه، دکتر حبیب‌الله رعنایی کردشولی با ارائه مدلی برای تحول حکمرانی آموزش عالی، بر محدود بودن استقلال دانشگاهی در ایران تأکید کرد و گفت: «حکمرانی آموزش عالی همچنان دولتی است و مداخلات بیرونی مانع اجرای کامل احکام قانونی مرتبط با استقلال دانشگاه‌ها شده است.» وی پیامدهای این وضعیت را در قالب بروز سیاست‌زدگی، کاهش اثربخشی دانشگاه‌ها و تضعیف نهاد علم برشمرد و خواستار ایجاد نهادهای اعتبارسنجی مستقل و تقویت اخلاق علمی شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به تجارب بین‌المللی و شاخص‌های اتحادیه اروپا اظهار داشت: «استقلال دانشگاهی در ایران نه‌تنها محدود است، بلکه هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.» در ادامه، پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تدوین پیش‌نویس قانون استقلال دانشگاه‌ها با مشارکت موافقان و منتقدان این طرح مطرح و مورد توافق اعضا قرار گرفت.

در بخش دوم، آقای دکتر محمدهادی امین‌ناجی، رئیس دانشگاه پیام‌نور، با تأکید بر اهمیت استقلال نهاد علم و دانشگاه‌ها، آن را پیش‌شرط توسعه علمی کشور دانست و تصریح کرد دانشگاه پیام‌نور در مسیر تحقق این هدف اقدامات مؤثری انجام داده است. وی تاریخچه کوتاهی از دانشگاه ارائه کرد و یادآور شد که این دانشگاه پس از تعطیلی موقت در سال ۱۳۵۹، از سال ۱۳۶۷ با ۲۸ مرکز فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون دارای حدود ۳۴۵ مرکز فعال است. جمعیت دانشجویی دانشگاه که در گذشته به ۱.۹ میلیون نفر می‌رسید، اکنون به حدود ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافته و بیش از دو میلیون دانش‌آموخته دارد. ایشان با اشاره به رشد ۱۷ درصدی ثبت‌نام دانشجویان در مهرماه جاری و گرایش دانشجویان به آموزش‌های مجازی، ضرورت بازنگری در روش‌های آموزشی را دوچندان دانستند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور با اشاره به تأمین ۵۲ درصد بودجه از منابع اختصاصی و هدف‌گذاری برای افزایش آن به ۵۵ درصد، اعلام کرد: «دانشگاه پیام‌نور آمادگی دارد در چارچوب برنامه هفتم توسعه، در حوزه آمایش آموزش عالی، بازنگری رشته‌های تحصیلات تکمیلی و راه‌اندازی رشته‌های نوظهور از جمله مدیریت سالمندی و جذب دانشجویان خارجی مشارکت فعال داشته باشد.» ایشان این اقدامات را در راستای ارتقای جایگاه علمی و کیفیت آموزش مجازی، توسعه منابع انسانی و استقلال مالی دانشگاه دانست

 

 

۲۰ مهر ۱۴۰۴ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید: ۴۹