اخبار

منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر داری پتانسیل‌های ذاتی در جهت توسعه فنّاوری

منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر داری پتانسیل‌های ذاتی در جهت توسعه فنّاوری
استان بوشهر به دلیل جغرافیای خاص و همچنین منابع طبیعی موجود، دارای فرصت‌های بالقوه، مطمئن و بکری در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در جهت توسعه فنّاوری است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم ، تحقیقات وفناوری، مناطق ویژه علم و فناوری امروزه در رأس برنامه‌های توسعه کشورهای مختلف قرار گرفته است. این مناطق را می‌توان ترکیبی منسجم و ساختارمند از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی وهمچنین شرکت‌هایی با فناوری برتر، سرمایه‌های مخاطره‌پذیر، امکانات و زیرساخت‌های فیزیکی و نهادی و سرمایه انسانی دانست، که معمولاً در یک محدوده خاص جغرافیایی با یک مدیریت متمرکز و ساختار حقوقی خاص، با اتصال به یک بازار مصرف، محصولات و خدمات دانش محور را تولید می‌کنند.

در گزارش ارائه شده از منطقه ویژه علم و فناوری استان بوشهر به دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری آمده است:

 استان بوشهر با بیش از 23167 کیلومترمربع مساحت و با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و سی هزار نفر در جنوب غربی ایران قرار دارد. جغرافیای استان بوشهر دارای پتانسیل­های ذاتی متعددی است که هر یک به تنهایی می­توانند فرصت­های منحصر به فردی را برای توسعه فناوری در سطح ملی و منطقه­ای ایجاد نمایند. یکی از این پتاسیل‌ها، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در خشکی و دریا است. این ظرفیت موجب شده است تا دولت اقدام به راه اندازی تأسیسات عظیم نفتی، گازی و پتروشیمی در دو بخش ساحل و فراساحل از شمالی ترین نقطه استان تا جنوبی ترین آن کند.

از زیرساخت‌های استان تعداد 716 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده مستقر در استان بوشهر است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این واحدها بالغ بر 97 هزار میلیارد ریال و مجموع اشتغال آنها بیش از 28 هزار نفر  است.

درحال حاضر 7 صنعت ملی شامل صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنعت انرژی هسته‌ای، صنعت سیمان‌، صنعت شناورسازی، صنایع ‌تجهیزات ‌و‌ تأسیسات ‌دریایی و سکوهای نفت و گاز و صنایع شیلاتی در استان بوشهر وجود دارد که در درون این صنایع 46 کارخانه‌ با بیش از 100 کارگر فعال است.

در خصوص دیگر ظرفیت‌های موجود استان می‌توان از منطقه ویژه اقتصادی تجاری و صنعتی بوشهر به مساحت 1880 هکتار نام برد. همچنین شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با دارا بودن سه یارد مجهز در زمینه ساخت انواع شناورها و سازه‌های دریایی به ویژه در حوزه صنایع نفت و گاز، از مجموعه‌های توانمند و شناخته شده در منطقه محسوب می گردد. در حال حاضر مطالعاتی نیز در خصوص  ايجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی بوشهر انجام شده و کار در مرحله اخذ مجوز است.

 همچنین تا امروز تعداد 13 شهرک صنعتی با مجموع مساحت حدود 1630هکتار اراضی مصوب شامل 700 هکتار اراضی صنعتی در استان وجود دارد که  از این تعداد 6 شهرک به عنوان شهرک پتروشیمی مصوب گردیده است. ضمناً یک شهرک نیز به عنوان شهرک تخصصی صنایع دریایی تعیین شده است . همچنین تعداد 7  ناحیه صنعتی با مساحت  128 هکتار شامل 100 هکتار اراضی صنعتی در نقاط مختلف استان احداث گردیده است.

در خصوص زیرساخت‌های زیربنایی استان بوشهر می توان به منابع آب، برق، فرودگاه، بندر، راه، مخابرات وشبکه راه آهن اشاره کرد.

با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان بوشهر در راستای توسعه فناوری در استان، خوشه فناوری نفت، گاز و پتروشیمی؛ خوشه فناوری دریایی و زیستی و همچنین خوشه فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه به عنوان سه محور کلی فعالیتهای منطقه ویژه علم وفناوری خلیج فارس تعریف شده است.

عناصر و بازیگران منطقه ویژه علم و فناوری شامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پارک­ها و مراکز رشد علم و فناوری، بنگاه ها با فناوری‌های برتر، امکانات و زیرساخت‌های فیزیکی و نهادی، بازار و نیروی انسانی است که لازم به ذکر است دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در هر حوزه­ای نیازمند وجود عناصر متعدد و برقراری ارتباط آنها با یکدیگر است.

همچنین منطقه ویژه علم وفناوری استان بوشهر (خلیج فارس) دارای ده کانون است.

کانون خلیج فارس در محدوده شهرک بهمنی در جنوب شهر بوشهر قرار گرفته است. از محورهای اساسی این کانون می‌توان به دانشگاه خلیج فارس ،پردیس پژوهش و فناوری دانشگاه خلیج فارس و مرکز رشد علم و فناوری مستقر در مجتمع پژوهش و فناوری گلشن دانش اشاره کرد.

کانون لیان در محدوده پارک علم و فناوری خلیج فارس واقع در شمال شهر بوشهر شکل گرفته است. از اجزای این کانون می‌توان پارک علم و فناوری خلیج فارس ، مرکز توسعه کسب و کار ، دانشگاه علوم و تحقیقات واحد بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای را نام برد.

کانون صنعت با محوریت مراکز صنعتی و زیر ساخت‌های موجود در محدوده جنوب شرق شهر بوشهر شکل گرفته است. این کانون شامل شهرک صنعتی 1 و 2 بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، نیروگاه اتمی بوشهر، امکانات رفاهی و تفریحی است.

کانون پارس جنوبی محوریت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در محدوده جنوب استان بوشهر می­باشد. این کانون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در شهرستان کنگان، جم، عسلویه و سایت­های 1 و 2 مجتمع گازی پارس جنوبی را در  بر دارد.

کانون پارس شمالی با محوریت منطقه ویژه انرژی پارس شمالی در بر گیرنده شهرستان‌های دشتی، تنگستان و دیر در محدوده مرکزی استان است.

کانون نوآوری با محوریت اراضی جزیره عباسک در جنوب شرقی استان شکل گرفته است.

کانون دانایی با محوریت اراضی 24 هکتاری پارک علم و فناوری خلیج فارس در محدوده جنوب شرقی شهر بوشهر می­باشد.

کانون فلات قاره با محوریت شرکت نفت فلات قاره در بخش شمال استان بوشهر در شهرستان های گناوه، امام حسن، بندر دیلم و جزیره خارک است.

کانون مهارت با محوریت آموزش­های مهارت محور در محدوده جنوب شرقی شهر بوشهر در اراضی حدود 100 هکتار است که مرکز فنی حرفه‌ای شهر بوشهر، دانشکده فنی امام خامنه­ای و مجموعه دانشگا‌ه‌های علمی- کاربردی مستقر در شهر بوشهر را در بر می‌گیرد

کانون عالیشهر با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در محدوده شهر جدید عالیشهر واقع است. این محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شهرک اقامتی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی وشهرک اقامتی دانشگاه خلیج فارس را شامل می‌شود.

خوشه فناوری نفت، گاز و پتروشیمی، خوشه فناوری دریایی و زیستی و همچنین خوشه فناوری رسانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات سه خوشه فناوری منطقه ویژه بوشهر هستند که در کنار عناصر و کانون‌های دهگانه و یکپارچگی ایجاد شده بین آنهاو بازیگران خوشه‌های فناوری ، شهر دانایی خلیج فارس (استان بوشهر) خودنمایی می نماید.

انتهای پیام

 

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۷
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۲۳۳