اخبار

منطقه ویژه علم و فناوری یزد در یک نگاه

منطقه ویژه علم و فناوری یزد در یک نگاه
ایجاد منابع مالی پایدار در جهت استقلال مالی، انطبیاق با محورهای توسعه مزیت‌دار استان و مدیریت و توسعه زیرساخت پیشرفته از استراتژی های منطقه ویژه علم و فنّاوری یزد است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد با هدف زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر مؤثر در منطقه  و همچنین ارتقاء و بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های لازم از طریق هم پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی در سال 85 با تصویب هیئت دولت ایجاد شد.

مناطق ویژة علم و فناوری، منظومه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‏ها و محیط‌های ارتباطی، نهادها و مؤسسات، افراد و اطلاعات هستند که با تکیه بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره‌ی جغرافیایی و براساس یکنظام مدون و هم‌پیوند با اهداف و راهکار‏های معین هماهنگ شده و با جذب فرصت‌ها و سرمایه های علمی، اقتصادی، انسانی، ملی، منطقه‏ ای و بین‌المللی و اشتراک منافع همه طرف‏های ذینفع و هم افزایی بین سازمان‏‏ها، مراکز و مؤسسات حاضر در منطقه، سبب ارتقاء نوآوری و در نتیجه توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی‏محور می‏ شوند.

در گزارش ارائه شده از سوی منطقه ویژه علم وفناوری یزد به دبیرخانه شورای عالی عتف آمده است:

در سال 89 با تصویب هیئت دولت، تغییر نام منطقه ویژه یزد به منطقه ویژه علم وفناوری یزد صورت گرفته است و بودجه‌ای به مبلغ بیست میلیارد ریال به این منطقه اختصاص یافت است.

در سال 91 کلیات ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در یزد در کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد.

ارتقا و تقویت جایگاه عناصر فعال در حوزه‌های مختلف منطقه و آماده سازی منابع بالقوه و پیوند آنها با عرصه اقتصاد بین‌المللی از طریق ایجاد شرایط هم افزایی و رقابتی، جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی خلاق و شایسته و ایجاد اشتغال ارزش افزا و مشارکت مردمی از دیگر اهداف ایجاد این منطقه ویژه علم وفناوری است.

برنامه راهبردی منطقه ویژه علم و فناوری یزد برمبنای هم‌پیوندی عناصر موردنیاز برای توسعه فناوری برتر و ارائه تسهیلات لازم در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال ارزش‌افزا در استان، ایجاد شرایط رقابتی و هم‌افزایی در بین عناصر حوزه فناوری استان و همچنین جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی در استان تعریف شده است.

در برنامه راهبردی منطقه ویژه علم و فناوری یزد علاوه بر موارد بالا به موضوعاتی چون چشم انداز منطقه، دغدغه‌های استراتژیک، استراتژی‌های منطقه ویژه علم وفناوری و طراحی مدل کسب و کار این منطقه پرداخته شده است.

ایجاد منابع مالی پایدار در جهت استقلال مالی، انطبیاق با محورهای توسعه مزیت‌دار استان و مدیریت و توسعه زیرساخت پیشرفته از استراتژی های منطقه ویژه علم و فناوری یزد است.

موارد پراهمیت دیگری نیز دراین استراتژی گنجانده شده که از آنجمله می توان به برندسازی در سطح ملی و بین المللی، بهبود و توسعه ظرفیت‌های قانونی، حمایت‌ها و مشوق‌های مادی و معنوی و همچنین بهبود و توسعه مکانیزم مناسب به منظور جذب بهترین‌ها اشاره کرد.

هسته مرکزی منطقه ویژه علم و فناوری یزد حول محور مواصلاتی مهریز- اردکان گسترده شده‌است. در عین حال گستره منطقه محدود نشده و تنها خواست و علاقه عناصر به میزان بهره‌مند شدن از حمایت هااست که تعیین کننده موقعیت استقرار عناصر است.

جذابیت منطقه برای استقرار عناصر در نزدیکی محور مذکور به مراتب بالاتر از موقعیت‌های دارای فاصله بیشتر است و این نیز تنها به دلیل محدودیت‌های فنی و فیزیکی در ارائه برخی خدمات خاص است.

در محدوده تاثیر مستقیم، برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ی ویژه، جدی‌تر و با تمرکز بالاتر، همراه با کنترل بیشتر خواهد بود و هرچه فاصله عناصر مستقر در منطقه از این محور مواصلاتی بیشتر شود، بهره­مندی از برخی حمایت‌ها کاهش می‌یابد.

در خصوص عناصر و بازیگران فعال در منطقه ویژه علم و فناوری یزد می توان ازشرکت مخابرات، شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق و شرکت گاز نام برد.

شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره راه و شهرسازی و اداره منابع طبیعی ، پارک علم و فناوری و مراکز رشد و همچنین شهرداری یزد از دیگر عناصر فعال در منطقه ویژه علم وفناوری یزد است.

انتهای پیام

 

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۲
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۹۶۰