اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف: توسعه کشور در گروی توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است.

دبیرکل شورای عالی عتف: توسعه کشور در گروی توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است.
دکتر وحید احمدی در سومین نشست هم اندیشی پنج استان دارای مجوز ویژه علم وفناوری درتبریز توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را لازمه توسعه کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در سومین نشست هم اندیشی نمایندگان استان های دارای مجوز مناطق ویژه علم و فناوری دکتر احمدی، دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص عملکرد دبیرخانه عتف توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه شروع فعالیت در زمینه مناطق ویژه علم و فناوری کار دشواری بود افزود : تداوم این مسیر و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده دشوارتر از شروع این کار خواهد بود.

 وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوان از برونداد فعالیت های استان ها و تیم های فعال در این حوزه الگویی تنظیم و تبدیل به یک سازوکار مورد استناد نمود.

دبیرکل شورای عالی عتف اظهار داشت: مناطق ویژه علم و فناوری در واقع تلاشی است برای فراهم شدن زمینه ای مناسب برای قرار گرفتن تمام عناصر علم و فناوری استان ها در محدوده ای مشخص تا به شکل منظومه ای سودمند و مفید در کنار هم فعالیت کنند.

وی گفت: خوشبختانه تیم های فعال در این حوزه به نحو مطلوبی مسئولیت های خود را انجام می دهند و امیدواریم بازخور این فعالیت ها  مستنداتی مکتوب و قابل استناد و قابل اجرا باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه بسیاری از استان ها برای دریافت مجوز مناطق ویژه علم و فناوری اعلام آمادگی کردند افزود: یکی از عملکردهای بسیارخوب دبیرخانه تعیین حداقل های لازم برای پیوستن به مناطق ویژه علم و فناوری است که با تشکیل یک تیم کارشناسی و با تلاش بسیار تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه پنج استان دارای مجوز ویژه به عنوان پیشرو این حداقل ها را رعایت کنند این جریان می تواند در تاریخ علمی ما پایدار باشد.

در ادامه دکتر ابویی اردکان قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص شکل گیری فعالیت های دبیرخانه در خصوص مناطق ویژه علم و فناوری توضیحاتی را ارائه کرد که از آنجمله تشکیل ستاد اجرایی کوچک اما متخصص در دبیرخانه شورای عالی عتف بود.

دکتر ابویی اردکان اظهارداشت: در حال حاضر همه ما به شکل یک تیم منسجم و بزرگ در کشور فعالیت می کنیم و باید این شرایط را قدر بدانیم زیرا با بسط این همکاری می توانیم به جنبش نرم افزاری در بحث سیاست گذاری ملی برسیم.

وی گفت: در حال حاضر ما در حال ورود به یک دوره خیزشی در بازطراحی شهرسازی و توسعه منطقه ای کشور هستیم که همان نوآوری در منطقه است.

ابویی ادامه داد: این موضوع نیازمند همکاری بین سازمان ها است که متاسفانه کانون همکاری مشترک بین سازمانها وجود ندارد ولی طرح های موجود در مناطق ویژه علم و فناوری می تواند این همکاری را بوجود آورد.

ابویی اردکان از بازدید تیم کارشناسی دبیرخانه عتف ازاستان های دارای مجوز ویژه و همچنین پیگیری عملکرد آنها از طریق دریافت  گزارش از استانها به عنوان یکی از لایه های همکاری دبیرخانه با استانها نام برد.

وی همچنین از تنظیم و تصویب اساسنامه سازمان عامل به عنوان یکی دیگر اقدامات دبیرخانه شورای عالی عتف  یاد کرد.

در بخش دیگر این جلسه نمایندگان پنج استان دارای مجوز ویژه علم و فناوری در خصوص عملکرد استان هایشان گزارش هایی را ارائه کردند.

درادامه دکتر ناظمی در خصوص موضوع حداقل های موردنیاز برای اخذ مجوز مناطق ویژه و آیین کار کمیته راهبری توسعه مناطق ویژه علم و فناوری مطالبی را ارائه کرد.

در پایان سومین نشست هم اندیشی نمایندگان پنج استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری مقرر شد در راستای وظایف ملی تعیین شده برای استانها، هر استان کارگروه مربوط به استان را  بطور جدی پیگیری کند.

ظرف مدت زمان مشخصی استانها نظرات خود را در خصوص مزایا، مشکلات و موانع تدوین اساسنامه سازمان عامل استقرار آماده و در جلسه مشترکی که در دبیرخانه عتف برگزار خواهد شد، ارائه دهند.

باتوجه به نظرات متفاوت در خصوص اساسنامه سازمان عامل استقرار، فعالیت ها در راستای راه اندازی ادامه داشته باشد.

پس از برگزاری جلسه به موازات مقدمات قانونی لازم جهت راه اندازی سازمان عامل استقرار و در صورت لزوم اصلاح آیین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری، فراهم گردد.

انتهای پیام

 

 

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۲۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۰۴۷