اخبار

گزارش عملکرد قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی شد.

گزارش عملکرد قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی شد.
دکتر حمید کاظمی دبیر ستاد تجاری سازی و شرکت‌های دانش بنیان در خصوص عملکرد این ستادگفت: پنجمین گزارش عملکرد قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، دکتر حمید کاظمی دبیر ستاد تجاری سازی و شرکت‌های دانش بنیان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص عملکرد و برنامه‌های این ستاد توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر کاظمی در خصوص وظایف این ستاد گفت: ستاد تجاری­ سازی و شرکت­های دانش بنیان مسئولیت سیاستگذاری، برنامه ریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات را در دبیرخانه شورای عالی عتف بر عهده دارد.

وی در خصوص اهم فعالیتهای این ستاد اظهارداشت:  طرح اجرایی سازی وظایف دبیرخانه شورای عالی عتف  در قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهیه شده است.

کاظمی همچنین از ارسال چهار نوبت گزارش عملکرد قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات به مجلس محترم شورای اسلامی و نهایی کردن گزارش پنجم به عنوان عملکرد دیگر این ستاد نام برد.

وی افزود: انجام فعالیت­های مورد انتظار در ستاد دانش بنیان در قالبMBO با هدف ایجاد هماهنگی و بهبود عملکرد ستاد وهمچنین برنامه­ریزی و تکمیل امور مربوط به کنترل پروژه ستاد تجاری سازی و شرکت­های دانش بنیان بخش دیگری از عملکرد این ستاد است.

دکتر کاظمی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با خبرگان، بازیگران اصلی و ذی نفعان قانون حمایت  از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات جهت اجرایی سازی فعالیت­های مندرج در قانون( جلسه برگزار شده در اسفند ماه سال قبل) این جلسات را بسیار مهم و تاثیر گذار در جهت پیشبرد اهداف و برنامه های این ستاد تلقی کرد.

دبیر ستاد تجاری­سازی و شرکت­های دانش بنیان اظهار داشت: با توجه به ماده 2 قانون، شورای‌ عالی عتف، مسئولیت سیاست­گذاری، برنامه­ریزی و پیگیری اجرای این قانون را به عهده دارد. بر همین اساس ستاد تجاری سازی ایده، ایجاد و تشکیل کارگروه­های تخصصی در دبیرخانه را مطرح و برنامه­ریزی عملیاتی آن را آغاز نمود.

وی افزود: کارگروه­های موردنظر به دو گروه تقسیم می­شوند کارگروه­های مسئله محور که با هدف رفع مشکلات موجود طراحی شده­اند. این کارگروه­ها بر اساس کارهای مطالعاتی ستاد تجاری­سازی و با مشاهده گزارشات دریافتی از دستگاه­های مشمول این قانون و موانع اجرایی شدن قانون  که توسط دستگاه­ها  مطرح شده است، طراحی شده اند. نوع دوم کارگروه های ستاد تجاری سازی برای انجام کارهای مطالعاتی و پشتیبانی فکری ستادهای مسئله محور طراحی شده اند.

کاظمی در ادامه در خصوص عناوین کارگروه های مسئله محور و عملکرد آنها گفت: یکی از این کارگروه ها،کارگروه مکانیزم­های ضمانتی و پوشش بیمه است که این ستاد در راستای حل مشکلات ریسک  و پوشش بیمه ای مناسب برای طرح های دانش بنیان بر اساس دریافت گزارشات بیمه مرکزی ایران تشکیل شده است .

همچنین کارگروه معافیت­های مالیاتی و گمرکی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان که برای رسیدگی به مواردی چون: تحلیل کیفی و کمی اعتراضات دریافت شده از سوی شرکتهای دانش بنیان در زمینه حمایتهای مالیاتی و گمرکی در جهت ارزیابی تعامل بین متقاضیان و دستگاه های ذی ربط ؛ انجام مطالعه و پژوهش در راستای بهبود و ارتقاء قوانین و یا نظام اجرایی مربوط به معافیت های مالیاتی و گمرکی و نظارت بر حسن اجرای دستور العمل اجرایی موضوع ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان تشکیل شده است.

کاظمی همچنین در خصوص تشکیل کارگروه نظام تأمین مالی گفت: با توجه به نقش مصرح شورای عالی عتف در ماده 2 قانون و نقش دبیرخانه به عنوان بازوی اجرایی شورا و تداخل وظایف ونارسایی هایی که در زمینه اجرای قانون و دستورالعمل اجرایی آن در حوزه تأمین مالی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان وجود دارد، تشکیل کارگروه نظام تأمین مالی پیشنهاد گردید.

دکتر کاظمی از کارگروه های استقرار جغرافیایی تجاری‌سازی فناوری، مدیریت فناوری در شرایط تحریم، مالکیت فکری به عنوان چهار کارگروه مطالعاتی آتی ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان نام برد.

دبیر ستاد تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان با اشاره به اولین جلسه کارگروه معافیت های مالیاتی و گمرکی، از حضور و همراهی نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی و تشکل های دانش بنیان قدردانی کرد و افزود: در راستای اجرای بند 2 قانون و اجرای معافیت مالیاتی و گمرکی  شرکت های دانش بنیان در آینده نزدیک جلسات کارشناسی منظمی تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام


۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۰۷۲