اخبار

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان: اقدامات شورای عالی عتف نویدبخش تسریع در شکل‌گیری و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان: اقدامات شورای عالی عتف نویدبخش تسریع در شکل‌گیری و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: از زمان پیگیری موضوع مناطق ویژه علم و فناوری در دولت تدبیر و امید، شورای عالی عتف اقدامات جدی و اساسی را انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، دکتر مهدی کشمیری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف پیرامون عملکرد دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص آیین‌نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری گفت: رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و ماموریت‌های ذکر شده در سایر اسناد کلان کشور در حوزه علم و فناوری، نیازمند زیرساخت‌های جدید در شتاب دادن به توسعه فناوری و ایجاد شرکت‌های اقتصادی دانش بنیان، همچون مناطق ویژه علم و فناوری است.

وی افزود:  خوشبختانه محمل‌های قانونی آن در «آیین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور» پیش‌بینی شده است. وی افزود: در ایجاد این مناطق ویژه، نقش دولت‌ها بسیار تاثیرگذار است. البته قوانین به خودی خود متضمن موفقیت برنامه نیستند و لازم است سیستم‌های نوین و پویا و همچنین زیرساخت‌های مالی مورد نیاز برای پیاده‌سازی آنها ایجاد شوند و این همان نکته‌ایست که باید بیش از پیش مورد توجه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار گیرد.

کشمیری اظهار داشت: برطبق ماده 3 آیین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور، شورای عالی عتف مسئولیت‌های کلانی از جمله تصویب طرح‌های اجرایی مناطق، تصویب اساسنامه، ضوابط و مقررات عمومی ناظر بر مناطق ویژه علم و فناوری و پیشنهاد منابع مالی مورد نیاز توسعه مناطق مصوب را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان پیگیری موضوع مناطق ویژه علم و فناوری در دولت تدبیر و امید، شورای عالی عتف اقدامات جدی و اساسی را انجام داده است. پیگیری تصویب موضوع ایجاد این مناطق در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی و بوشهر از طریق برگزاری جلسات کمیسیون دائمی و نهایتا تصویب آن در شورای عتف اقدام مهمی در این راستا بوده است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در خصوص اساسنامه، ضوابط و مقررات ناظر بر مناطق ویژه گفت: جلسات متعدد و همفکری با نمایندگان استان‌ها انجام شده است که انشاالله به زودی جمع‌بندی و ابلاغ خواهد شد. البته پیگیری تامین منابع مالی لازم، نیازمند تلاش مضاعف است که امیدوارم این مورد نیز با جدیت دنبال شود.

وی افزود:گنجاندن موضوع در برنامه ششم توسعه کشور و تدوین قوانین و مقررات لازم برای این منظور بسیار اهمیت دارد. در مجموع اقدامات شورای عالی عتف در این دوره نویدبخش تسریع در شکل‌گیری و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است.

دکتر کشمیری با بیان اینکه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان، یک برنامه جامع توسعه منطقه‌ای برای تغییر ساختار اقتصادی و جمعیتی در اصفهان است افزود: برنامه‌ای که رفته‌رفته سهم اقتصاد دانش‌بنیان را نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی در منطقه افزایش می‌دهد و به همین ترتیب درصد جمعیت طبقه تحصیل‌کرده، خلاق و کارآمد نسبت به جمعیت ساکن در منطقه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده توسط دبیرخانه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان گفت:  استان اصفهان، بویژه کلان شهر اصفهان با ظرفیت‌های فوق‌العاده اقتصادی، علمی و فناوری، گردشگری و فرهنگی از شرایط خوبی برای واگذاری ماموریت پیشتازی در ایجاد منطقه‌ای با ظرفیت‌های بین‌المللی و اقتصادی دانش‌محور برخوردار است.

کشمیری خاطرنشان کرد: این موضوع از یک طرف با برنامه‌های کلان ملی سازگاری و انطباق داشته و از طرف دیگر راه‌حلی برای معضلات امروزه استان نظیر خشکسالی و آلودگی هوا است.  .

مهدی کشمیری مقابله با خشکسالی شهر اصفهان و تبدیل اصفهان به شهر کم مصرف آب از طریق استفاده بهینه از آب و روش‌های جدید توزیع، مصرف و بازیابی آب را یکی  از پروژه‌های پیشران (Flagship Projects) در محدوده منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان نام برد.

 وی افزود: ارتقاء محیط‌زیست اصفهان از طریق کاهش آلاینده‌های هوا، آب، خاک و مواد غذایی و  توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری و توسعه E-tourism از دیگر پروژه های پیشران در محدوده منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تاکید بر این نکته که منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان یک محدوده جغرافیایی با اقتصادی متکی بر نوآوری و فناوری است افزود: به همین خاطر اقدامات انجام شده در جهت تقویت زیرساخت‌های توسعه فناوری و استقرار کسب و کارهای دانش‌بنیان در این محدوده، عملا اقدامی در جهت توسعه منطقه محسوب می‌شود.

وی در ادامه از فعالیت‌های انجام شده توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، راه‌اندازی مراکز رشد علم و فناوری در مناطق مختلف شهر و استان اصفهان و برگزاری رخدادهای بین‌المللی متعدد به عنوان  اقداماتی در جهت توسعه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان نام برد.

مهدی کشمیری با اشاره به سومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان مناطق ویژه علم و فناوری در تبریز گفت: من معتقدم که این نشست‌ها به همسویی دیدگاه‌ها و استفاده از تجارب اعضا کمک شایان توجهی خواهد کرد، بویژه آنکه استانداران و نمایندگان استانداری نیز در این نشست‌ها حضور دارند. وی افزود: در نشست یزد به هریک از استان‌ها ماموریتی محول شده بود که گزارش فعالیت‌های انجام شده در نشست تبریز ارائه شد که خوشبختانه گزارش‌های ارائه شده بیانگر عزم جدی استان‌ها در شکل‌گیری مناطق ویژه علم و فناوری بود.

کشمیری با اشاره به بازدید از شهرک صنعتی برق و الکترونیک آذربایجان شرقی که با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی راه‌اندازی شده افزود: شهرک صنعتی برق و الکترونیک آذربایجان شرقی محل تجمیع شرکت‌های فناوری حوزه برق و الکترونیک خواهد بود و الگوی بسیار موفقی است که ایده‌ی آن می‌تواند به سایر استان‌های دارای مناطق ویژه علم و فناوری تعمیم یابد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پایان ضمن قدردانی از زحمات همکاران دبیرخانه شورای عالی عتف و همچنین استانداری یزد و آذربایجان شرقی در برگزاری این نشست‌ها ابراز امیدواری کرد خروجی این نشست‌ها و سایر فعالیت‌های انجام شده منجر به استفاده مضاعف از ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور و نهایتا تحقق اقتصاد مقاومتی شود.

انتهای پیام

 

 

۷ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۵۷۱