اخبار

اساسنامه سازمان عامل مناطق ویژه علم و فناوری بررسی شد.

اساسنامه سازمان عامل مناطق ویژه علم و فناوری بررسی شد.
معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف گفت: اساسنامه سازمان عامل مناطق ویژه علم و فناوری در جلسه ‌ای تخصصی با حضور نمایندگان پنج استان دارای مجوز مناطق ویژه علم و فناوری بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف در گفتگو با پایگاه خبری دبیرخانه شورای عالی عتف از برگزاری نشست تخصصی جهت بررسی اساسنامه سازمان عامل استقرار مناطق ویژه علم و فناوری خبر داد .

مهندس کاظمی گفت: در این جلسه دو روزه که با حضور نمایندگان پنج استان دارای مجوز مناطق ویژه علم و فناوری و با محوریت دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار شد، اساسنامه پیشنهادی از سوی کارگروه مناطق ویژه با مسئولیت استان یزد ارائه شد و با دو رویکرد مورد بررسی قرار گرفت. در رویکرد اول سازمان عامل در ماهیت شرکت تجاری خصوصی دیده شد ودر رویکردی دیگر این سازمان را در غالب یک موسسه غیرتجاری مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: بررسی ها نشان داد که هر دو مزایا و معایبی دارند که در این جلسه به بحث و بررسی معایب و مزایای هر دو رویکرد پرداخته شد و همچنین بخش حقوقی دبیرخانه در راستای رعایت جنبه های مختلف حقوقی در اساسنامه توضیحات لازم را ارائه کرد.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف اظهار داشت: پس از بررسی اساسنامه‌ و رای گیری در خصوص دو رویکرد ذکر شده پیشنهاد شد دو اساسنامه یکی با رویکرد شرکت تجاری خصوصی و دیگری موسسه غیر تجاری به شورای عالی عتف ارائه شده تا تصمیم نهایی در شورا اتخاذ شود و یا دبیرخانه و نمایندگان مناطق ویژه علم و فناوری به یک جمع‌بندی نهایی رسیده و نتیجه را به شورای عالی عتف ارائه کنند.

وی در ادامه بیان داشت: اساسنامه موجود برای راه اندازی سازمان عامل مناطق ویژه علم و فناوری مناسب است اما اعمال بخشی از پیشنهادات ارائه شده در خصوص اساسنامه، لازم است تغییراتی در آیین نامه تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم وفناوری و بخشی از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرد.که این خود مستلزم تصویب هیأت محترم وزیران و مجلس محترم شورای اسلامی است که در این راستا مقرر شد دبیرخانه دریک فاز 2ساله بر روی این موضوع کار کند که تا  پایان دوره دولت یازدهم به نتیجه مورد نظر دست یابیم.

کاظمی افزود: به موازات پیگیری های ذکر شده، اساسنامه فعلی را نیزتصویب می کنیم تا مناطق ویژه علم و فناوری بتوانند به طور رسمی کار خود را به انجام برسانند.

مهندس کاظمی همچنین از ارائه گزارشی در خصوص مشوق‌های لازم در خصوص مناطق ویژه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: این گزارش از سوی نماینده منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی در این جلسه ارائه شد.

وی گفت: در این نشست نماینده خراسان رضوی به عنوان مسئول کارگروه تعیین مشوق های منطقه ویژه علم و فناوری گزارشی ازنتایج این کارگروه ارائه کرد و مقرر شد سایر مناطق این گزارش را بررسی کرده و در جلسه دیگری که با محوریت دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار می شود جمع‌بندی نهایی در این خصوص صورت بگیرد.

مهندس کاظمی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا جلسه بعدی شورای عالی عتف بتوانیم اساسنامه و همچنین طرح مشوق های مناطق ویژه را به جمع بندی نهایی برسانیم تا برای تصویب در دستور جلسه شورای عالی عتف قرار دهیم.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به تکمیل ترکیب اعضای کمیته راهبری مناطق ویژه علم و فناوری افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی عتف، پس از تصویب اساسنامه سازمان عامل همه امور مناطق ویژه علم و فناوری به کمیته راهبری واگذار شده تا در آنجا به تایید و تصویب برسد.

وی گفت : از مزایای واگذاری امور مناطق به کمیته راهبری این است که با توجه به تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی عتف، و همچنین سهولت در تشکیل جلسات کمیته راهبری مناطق ویژه، این موضوع باعث تسریع در عملکرد مناطق ویژه علم وفناوری خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در جلسه مناطق ویژه علم و فناوری در استان یزد مقرر شده بود، کارگروهی با مسئولیت استان خراسان رضوی و متشکل از نمایندگان پنج استان تشکیل شده تا در خصوص مشوق ها بررسی لازم انجام شود و کارگروهی دیگر با مسئولیت استان یزد برای بررسی و ارائه اساسنامه پیشنهادی پنج استان تشکیل شود.

 

انتهای پیام

 

۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۶:۰۴
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۴,۶۰۷