اخبار

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی: 122 طرح به تاییدکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف رسید.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی: 122 طرح به تاییدکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف رسید.
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف در خصوص طرح های ثبت شده در سامانه سمات ملی گفت: تا کنون در مجموع از 150 طرح ثبت شده در سامانه ذیل اولویتهای این کمیسیون 122 طرح تایید نهایی و 28 مورد رد شده است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری، دکتر حسین بنکداری، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص عملکرد و برنامه های این کمیسیون توضیحاتی را ارائه کرد.

بنکداری با اشاره به آخرین جلسه این کمیسیون و ارائه گزارش پیشرفت طرح کلان دانش و فناوری بازیافت پسآب های شهری صنعت و کشاورزی گفت: اعضا با توجه به اعتباراتی که تاکنون به این طرح اختصاص پیدا کرده، خروجی آن و عملکرد دانشگاه محوری و همکاران را بصورت کامل مورد پایش و ارزیابی قرار داده و در پایان در مورد چالشهای پیش روی طرحهای کلان و راه­های برون رفت از آنها بحث و گفتگو کردند..

وی افزود: علاوه بر این طرح در این کمیسیون زرح های دیگری نیز مورد بررسی است که از آنجمله می توان به  مدیریت جامع حوزه های آبخیز و بررسی اثرات تغییر اقلیم و مدیریت خشکسالی اشاره کرد.

بنکداری از دانش استفاده از آب دریا و آبهای شور برای استفاده در کشاورزی، شرب و صنعت و همچنین مدیریت ذخائر ژنتیکی گیاهی، دامی وآبزیان به عنوان دو طرح دیگر تعریف شده در این کمیسیون نام برد و افزود: طرح های مذکور در حال اجرای فاز یک هستند و مطابق با برنامه زمانی تدوین شده و مشخص برای سال 94، گزارش عملکرد آنها در کمیسیون مورد بررسی و ارزیابی قرار می­گیرد.

وی در خصوص اجرای این طرح های خاطر نشان کرد: همواره تاکید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بر استفاده از پتانسیل ها و ظرفیتهای موجود کشور در پیشبرد اهداف طرح و عدم موازی کاری و ساختار سازی مجدد است.

دبیرکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی از بررسی احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در حوزه پژوهش و فناوری به عنوان یکی وظایف این کمیسیون از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف نام برد و افزود: در این ارتباط با افراد و صاحبنظران بخش جلساتی گذاشته شده است و موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نظرات در حال تدوین نهایی است.

دکتر بنکداری در خصوص نظارت بر نحوه هزینه کرد اعتبارات مشمول ماده 56 قانون الحاقی اظهار داشت:  در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی پروژه های ثبت شده در سامانه سمات ملی بعد از بررسی اطلاعات مندرج و انطباق آن با سیاست ها و اولویت های مصوب کمیسیون و شورا عالی عتف، پیشنهادیه آنها به اعضای کمیسیون جهت اظهار نظر ارسال می شوند.

وی افزود:  در برخی از موارد بر حسب موضوع از مدیران طرحهای کلان و سایر خبرگان بخش نیز نظر خواهی می شود و طی مراحل مختلف رفت و برگشت با دستگاه ثبت کننده طرح از طریق سامانه، اصلاحات مورد نظر اعمال می شود.

بنکداری در خصوص طرح های ثبت شده در این سامانه گفت:  تا کنون در مجموع از 150 طرح ثبت شده در سامانه ذیل اولویتهای این کمیسیون  122 طرح تایید نهایی و 28 مورد رد شده است.

وی در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های این کمیسیون در سال 1394 از مدیریت و پایش پیشرفت طرح‌های کلان از طریق نظارت بر فعالیت‌های کمیته‌های راهبری، و مدیران طرح‌ها  نام برد و افزود: برگزاری جلسات ادواری با مدیران طرح‌های کلان مرتبط با کمیسیون به منظور آگاهی از مشکلات و چالش‌های فرارو یکی دیگر از برنامه های این کمیسیون است.

  بنکداری همچنین به توسعه شبکه ارتباطی مجریان طرحهای کلان ملی و افزایش زمینه های همکاری بین طرحها؛ پیگیری تعامل بیشتر مجریان طرحها با دستگاههای سفارش دهنده و بهره بردار و اخذ حمایتهای مالی دستگاههای اجرایی از پروژه ها به عنوان برنامه ها و فعالیت های دیگر این کمیسیون در سال 94 اشاره کرد.

وی ادامه داد: آگاهی از فعالیت‌های پژوهش و فناوری دستگاه‌های مرتبط با کمیسیون و چالش‌های فراروی آنها از طریق دعوت از مسئولین پژوهش و فناوری دستگاه‌ها و استماع گزارش فعالیت‌های مربوطه از دیگر برنامه های کمیسیون کشاورزی، آب و منبع طبیعی در سال 94 خواهد بود.

بنکداری ضمن بیان اینکه رصد موضوعات و روندهای علم و فناوری مرتبط با کمیسیون در سطح ملی و بین المللی از طریق دعوت موردی از افراد صاحب نظر برای حضور در جلسات کمیسیون نیز در پیش بینی های سال آینده دیده شده است اذعان کرد: برگزاری موردی جلسات کمیسیون در حضور رؤسای دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون به منظور جلب مشارکت بیشتر و برنامه ریزی لازم برای هدفمند کردن حمایت‌های آنها را نیز در سال 94 دنبال خواهیم نمود.

انتهای پیام

 

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۵:۱۶
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۹۶۸