اخبار

زرنوخی: تامین بودجه پژوهش کشور یکی از چالش‌های کلیدی در اسناد بالادستی کشور است.

زرنوخی: تامین بودجه پژوهش کشور یکی از چالش‌های کلیدی در اسناد بالادستی کشور است.
دبیرستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی عتف، حمایت از پایان نامه‌های دکتری مرتبط با موضوعات ارائه شده در نشست‌ها را یکی از برنامه‌های ستاداقتصاد علم، فناوری و نوآوری در راستای بررسی موضوعات مورد بحث با عقبه علمی قوی‌تری برشمرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، مهندس رضا زرنوخی دبیر ستاد اقتصادعلم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی عتف، در گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه عتف، برنامه ها و عملکرد این ستاد را تشریح کرد.

رضا زرنوخی با اشاره به  سلسله نشست‌های این ستاد با رویکرد اقتصادی به علم، فناوری و نوآوری گفت: پس از هر نشست گزارشهایی آماده شده و به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد و پس از جمع‌بندی نهایی برای تدوین قانون یا آیین‌نامه به دبیرخانه شورای عالی عتف پیشنهاد می شود و یا به شکل مستندات دانشی به محققین در حوزه مربوطه ارائه خواهد شد.

وی بابیان اینکه تامین بودجه پژوهش کشور به عنوان چالش کلیدی در اسناد بالادستی وجود دارد، افزود: مطالعه به روی این چالش‌ها و ارائه راهکاردر این خصوص از وظایف ستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری است.

زرنوخی در خصوص ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری اظهار داشت: در شرایط سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فکری، تقسیم سهم برای صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و دانشگاه‌ها نیز به عنوان صاحبان ایده، حائز اهمیت است و یکی از مسائلی است که باید به شکلی جدی به آن پرداخته شود.

وی افزود: در حال حاضر بازار دارایی فکری در کشور بوجود آمده است و در فرابورس قانون مربوطه تدوین شده است و در این راستا برخی از پروژه‌های کار شده در دانشگاه‌ها و کارگاه‌ها ارزش‌گذاری شده و بر روی تابلو قرارگرفته است.

دبیرستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری پیش‌بینی مسائل حقوقی موجود در قوانین که با علم و فناوری مغایرت دارد و ارائه پیشنهادهای اصلاحی در این خصوص را از دیگر وظایف و برنامه‌های ستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری دانست و خاطرنشان کرد: در راستای بررسی مسائل تحلیلی موجود، نشست‌هایی را با حضور دستگاه‌ها و عوامل مرتبط با آن حوزه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: از آنجا که تدوین آیین‌نامه صندوق‌های تحقیقات و فناوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حال اجرا است و دیگر اعضاء این نشست نیز به دلیل پرداخت همزمان دستگاه‌ها و سازمان‌های به موضوعات مورد بحث در این خصوص حرفهایی برای گفتن داشتند، توانستیم به نتایج خوبی دست یابیم.

زرنوخی گفت: حمایت از پایان نامه‌های دکتری مرتبط با موضوعات ارائه شده در نشست‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ستاداقتصاد علم، فناوری و نوآوری است تا بتوان موضوعات مورد بحث را با عقبه علمی قوی‌تری به انجام برسانیم.

وی در پایان از ایجاد شبکه‌ای متشکل از صاحب‌نظران و عوامل انسانی این حوزه خبرداد و افزود: قصد داریم با شناسایی صاحبنظران و عوامل انسانی این حوزه یک بانک اطلاعاتی تشکیل دهیم تا مرجعی برای مشورت و اظهارنظر تخصصی در موضوعات مورد بررسی دبیرخانه شورای عالی عتف باشد.

 

انتهای پیام

۴ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۶
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۵,۳۱۱