اخبار

امضای بیانیه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورای عالی عتف و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد

امضای بیانیه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورای عالی عتف و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد
دکتر ابویی اردکان از امضای بیانیه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورای عالی عتف و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سفر به وین نام برد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در تیرماه گذشته هیاتی از دبیرخانه شورای عالی عتف به ریاست دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف به منظور بازدید از ظرفیت‌های مشاوره و آموزشی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به اتریش سفر کردند. در این راستا دکتر ابویی اردکان در گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف جزئیات این سفر را تشریح کرد.

دکتر محمد ابویی اردکان در خصوص اهداف این سفر اظهار داشت: هدف از سفر به کشور اتریش و جمهوری چک، بررسی وضعیت‌های موجود برای همکاری های بین المللی و اتصال طرف های همکاری به شبکه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور بودتا بتوانیم از جایگاه دبیرخانه شورای عالی عتف ظرفیت‌هایی را برای مشاوره و دانش مربوط به سیاست‌گذاری علم و فناوری به طور خاص برنامه توسعه پنج منطقه ویژه علم و فناوری جذب کنیم و در اختیار استان‌ها قرار دهیم. هدف دیگر از این سفر زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط شبکه‌های تخصصی فناوری فعال در حوزه اروپا و دستیابی به منابع مالی این اتحادیه در پروژه‌های بین‌المللی علم و فناوری بود.

وی در خصوص برنامه ریزی این سفر گفت: این سفر در واقع به همت و تلاش مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه و دکتر مریم جوان شهرکی مشاور واحد بین الملل دبیرخانه شورای عالی عتف صورت گرفت که نزدیک به دو ماه پیش از سفر برنامه ریزی آن را اعم از تعیین طرف‌های شرکت کننده درجلسه، زمانبندی دقیق ملاقات‌ها، موضوعات و محور اصلی بحث و تعیین نتایج مورد نظر از این سفر را در دستور کار داشتند.

ابویی اظهار داشت: شروع این جلسات با دعوت هیات ایرانی به سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) بود. آغازگفتگوها ابتدا با روسا و مدیران پنج دپارتمان‌ اصلی یونیدو و کل تیم کارشناسی آنها صورت گرفت که همه آنها با استقبال از سطح دانش و تجربه هیات ایرانی به معرفی برنامه‌های گذشته و پروژه‌های در حال اجرای بخش مربوط به خود پرداختند.

وی افزود: در ادامه گفتگوها، دبیرخانه شورای عالی عتف برنامه‌هایش را در خصوص توسعه مناطق ویژه علم و فناوری مطرح کرد که در نهایت به محورهای اصلی برای همکاری مشترک رسیدیم. در راستای دستیابی به یک برنامه همکاری مشترک، هیات دبیرخانه می‌بایست پس از بازگشت با طرف‌های ایرانی مذاکراتی کرده تا طی تنظیم برنامه ای از دپارتمان‌های یونیدو برای شرکت در پروژه‌های دردست اجرایکمیسیون‌های تخصصی شورای عالی عتف بهره‌برداری شود.

محمد ابویی با اشاره به نشست مشترک تیم دبیرخانه شورای عالی عتف با مدیر کل یونیدو این رخداد را مهمترین بخش این سفر برشمرد و افزود: ثمره این ملاقات امضای بیانیه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورای عالی عتف و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بود که امکان همکاری‌های آتی با این سازمان را تسهیل می‌نماید.

وی گفت: هیات دبیرخانه با بخش ظرفیت سازی امور تجاری یونیدو که بخشی از فعالیت‌هایش ارائه مشاوره و آموزش به کشورهای متقاضی در خصوص زنجیره تامین کالاها و محصولات بود، جلسه ای برگزار کرد. از آنجا که دبیرخانه شورای عالی عتف بر روی طرح کلان ملی پژوهش و فناوری در حوزه حلال با پژوهشکده صنایع غذایی مشهد اقداماتی را انجام داده  است در این جلسه پیشنهاد شد برای تبدیل ایران به مرکز و قطب زنجیره تامین محصولات غذایی و مصرفی حلال مشاوره و آموزش‌های لازم را ارائه کنند تا این امکانات و استعدادها به هم متصل شودکه این پیشنهاد مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد از آنجا که مصرف محصولات حلال دارای یکسری برند از بخش خصوصی است که به صورت مجموعه ای منسجم با نظام حقوقی عمل نمی کند، برای اطمینان از نظر بهداشتی و مبانی شرع اسلام لازم است ابتدا یک نظام حقوقی به این منظور طراحی شود که این نظام حقوقی می تواند مختص به داخل کشور و هم به شکل کنوانسیونی از کشورهای مسلمان ویا هر کشور متقاضی مشارکت در زنجیره تامین باشد.

ابویی در خصوص مزیت‌های اجرای این پیشنهاد گفت: با توجه به جمعیت مسلمان دنیا می‌توان آن را به عنوان یک بازار بزرگ برشمرد که باید این زنجیره تامین را طوری تعریف کنیم که نه تنها باعث تقویت کشورهای مسلمان شود بلکه این بازار اسلامی بتواند بازرگانان و تولیدکنندگان اسلامی را تقویت کند.

وی افزود: دومین مزیت اینکه بتوانیم استانداردهای بهداشتی خاصی را اعمال کنیم تا غذای حلال بتواند به عنوان یک محصول بهداشتی و مرغوب در دنیا شناخته شود. شایان ذکر است که بر اساس آمارهای موجود، حجم گردش مالی محصولات حلال در دنیا 103 تریلیون دلار و ارزش کارخانجات و صنایع مرتبط با آن حدود 3/2 تریلیون دلار برآورد شده است. متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در تجارت غذای حلال دنیا هیچ سهمی ندارد و امید آن می‌رود که این نقیصه با ورود کشور به مرحله پسا تحریم برطرف شود.

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به هم راستا بودن بحث‌های فعلی فناوری در دبیرخانه شورای عالی عتف با دپارتمان تکنولوژی و فناوری یونیدو بیان داشت: بخش تکنولوژی و فناوری یونیدو مشاوره هایی در خصوص فناوری، آینده نگاری و سرمایه‌گذاری فناوری را در اختیار متقاضیان قرار می دهد که برگزاری ملاقاتی با رئیس و تیم تخصصی این بخش برای پیشبرد مباحث   روز دبیرخانه شورای عالی عتف در حوزه فناوری بسیار ارزشمند است.

ابویی اردکان از دیدار با رئیس دپارتمان موسسه تکنولوژی اتریش خبر داد و افزود: این موسسه فعالیت‌های فنی و کارشناسی بر روی پروژه‌های خاص در گام نخست سیستم‌های نوآور را برعهده دارد.این موسسه به دلیل پژوهش در حوزه مهندسی شیمی، محیط زیست و علوم مختلف می تواند به عنوان یک بازوی مشاوره ای برای انتخاب تکنولوژی، طراحی کارهای تحقیقاتی و حتی طرح‌های کلان ملی در حوزه انرژی و محیط زیست عمل کنند.

 انتهای پیام

 

۱۹ اَمرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۵۶۹