اخبار

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف: معاون اول رئیس جمهور از دبیرخانه شورای عالی عتف تقدیر کرد

قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف: معاون اول رئیس جمهور از دبیرخانه شورای عالی عتف تقدیر کرد
هجدهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در روز چهارشنبه، دوم شهریور ماه، در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. دکتر محمد ابویی، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورا در خصوص این جلسه، تصمیمات اتخاذ شده و جزئیات آن به گفتگو نشسته است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هجدهمین جلسه شورای عالی در روز چهارشنبه، دوم شهریور ماه، در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

 در این جلسه بررسی دستورالعمل مدیریت و راهبری طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری مصوب کارگروه وزرا و رؤسای دانشگاه های منتخب در جلسه شانزدهم شورای عالی عتف، طرح موارد مرتبط با مناطق ویژه علم فناوری کشور و بررسی آئین نامه طراحی و تدوین برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری پیشنهاد شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار داشت.

دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورا در خصوص این جلسه، تصمیمات اتخاذ شده و جزئیات آن به گفتگو نشسته است.

جناب آقای دکتر ابویی، اهمیت این نشست در چه بود؟

این جلسه، نخستین جلسه سال جاری بود و موضوعات مهمی را پوشش داد. در این نشست درباره طرح های کلان ملی، شاخص های تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری و اساسنامه سازمان های عامل این مناطق تصمیم گیری شد.

در مورد طرح های کلان ملی توضیح دهید. مصوبات جلسه در این حوزه چه بود؟

در مورد بودجه بندی طرح های ملی، شامل 47 طرح عنوان شده در سطوحی سه گانه، با اهداف گسترش مرزهای دانش، تولید اسناد مدیریتی و طراحی سیستم های پیچیده و حل مسائل مهم کشور و نهایتا تولید محصول ملی نیز موضوعاتی مطرح شد. در این باره مقرر شد که طرح ها در سطوح ذکر شده، به ترتیب بودجه ای 80 درصدی، 50 درصدی و 30 درصدی از شورای عالی عتف دریافت کنند. همچنین مصوب شد که مابقی بودجه از سوی دستگاه متقاضی تامین شود. به این شکل، هیچ طرح کلان ملی بدون تقاضای دستگاه ذیربط قادر به دریافت بودجه از شورای عالی عتف نخواهد بود.

این پرداخت بودجه به چه صورت انجام خواهد شد؟

 در این زمینه نیز عامل مالی، با دریافت سهم عتف و دستگاه متقاضی، هزینه را به صورت خودکار و به طور ماهانه یا سه ماهانه با پیشرفت کار به مجری طرح تحویل خواهد داد.

ظاهرا صحبت هایی هم در مورد بودجه 1 درصدی از محل بودجه هزینه ای دستگاه ها، بوده است. ممکن است، در این مورد نیز توضیح دهید؟

بله. در این زمینه به پیشنهاد رئیس مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر اعمال تغییرات در مقررات مربوط به بودجه 1 درصدی طرح های تحقیقاتی دستگاه ها از بودجه هزینه ای، تصمیم گیری شد. نهایتا مقرر شد که 1 درصد از بودجه وزارتخانه ها، اعم از بودجه جاری و بودجه تملک دارایی ها، به امر پژوهش اختصاص یابد. پیشتر این 1 درصد فقط از محل بودجه جاری دستگاه ها برای امور پژوهشی قابل دسترسی بود.

گفتید که درباره شاخص های تأسیس مناطق ویژه علم و فناوری نیز مصوباتی داشته اید. در این مورد نیز لطفا توضیح دهید.

مطابق دستور جلسه مربوط به شاخص های تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری استانها، این شاخص ها به شرح زیر تصویب شدند:

1-      داشتن چهار حوزه فعالیت اقتصادی تجاری در زمینه های صنعت ، معدن ، کشاورزی و خدمات.

2-       داشتن 7% از سهم ارزش افزوده کشور.

3-      دارا بودن سهم حداقل 5% از فعالیت شرکتهای دانش بنیان کشور.

4-      مثبت بودن میانگین رشد اقتصادی استان در پنج سال اخیر.

5-       حداقل 10%شرکتهای تجاری استان دارای پروانه آر اند دی (تحقیق و توسعه) باشند.

6-      نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان به کل کشور 7% باشد و نسبت اعضای هیات علمی – استادیار به بالا – در استان نسبت به کل کشور 7% باشد.

7-       5% کتابخانه های عمومی کشور در استان واقع شده باشد. 1% مقالات علمی پژوهشی و کتب کشور در استان به چاپ رسیده باشد و حداقل یک موزه تخصصی در استان احداث شده یا در حال احداث باشد.

همچنین مقرر شد که نهایتا هر استانی با داشتن 5 شاخص از شاخص های بالا، قادر خواهد بود منطقه ویژه علم و فناوری را تاسیس کند. 

دستورکار دوم نشست درباره اساسنامه سازمان های عامل مناطق ویژه علم و فناوری نیز بوده است. در این باره چه تصمیمی اتخاذ شد؟

با توجه به اجماع تمامی دوستان بر لزوم غیردولتی بودن این سازمان ها و پس از بررسی دو پیشنهاد  اصلی، غیردولتی و غیر انتفاعی، و غیردولتی و تجاری، نهایتا با شکل اساسنامه غیردولتی و تجاری به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی موافقت شد.

در دستور کار سوم، بحث آینده نگاری نیز مطرح شده است. مصوبات جلسه هجدهم شورای عالی عتف در این زمینه چه بوده است؟

در بحث تدوین برنامه آینده نگاری، بر لزوم عدم تداخل این برنامه با سند چشم انداز تاکید شد.  به این شکل امکان تدوین برنامه بر اساس اولویت های هر دستگاه، به شکل بخشی، فناوری و ملی به تصویب اعضا رسید. همچنین در مورد اهداف برنامه آینده نگاری وفاق نخبگان و اولویت های دولت، به عنوان اهداف این برنامه مطرح شدند.

آقای دکتر، آنگونه که مطلع شدیم، آقای دکتر جهانگیری در پایان نشست از عملکرد دبیرخانه شورای عالی عتف تقدیر کرده اند. لطفا توضیح بفرمایید؟

بله. در پایان نشست، معاون اول محترم دولت جناب آقای دکتر جهانگیری، ضمن اشاره به موفقیت جلسه هجدهم در بررسی کلیه دستورکارها و موارد ارجاع شده و سرعت عمل این جلسه، از دبیرخانه شورای عالی عتف تقدیر کردند و این دبیرخانه را در زمینه پیگیری کار موفق توصیف کردند. ایشان در ادامه خواهان ادامه این روند توسط سایر دبیرخانه های شوراهای عالی در سطح کشور شد.

انتهای پیام

 

۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ۱۷:۴۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۱۰۶