اخبار

با سخنرانی رئیس شورای عالی عتف: اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت برگزار شد

با سخنرانی رئیس شورای عالی عتف: اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت برگزار شد
نخستین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، در روز چهارشنبه 25 شهریور برگزار شد. در این نشست، رئیس جمهوری، دبیرکل شورای عالی عتف و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنرانی کردند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف نخستین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، در روز چهارشنبه 25 شهریور برگزار شد. در این گردهمایی، جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی دبیرکل شورا و دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنرانی کردند.

دکتر حسن روحانی با بیان اینکه امروز نیازمند اراده قوی برای دستیابی به استقلال علمی، خودکفایی علمی و فناوری در بسیاری زمینه‌ها و رابطه با دنیا در بسیاری زمینه‌های دیگر هستیم، اظهار کرد: امروز دانش دنیا در هم تنیده شده است و خوشحالم امروز دیگر تنها به دانشگاه و علم و کلاس های آن نگاه نمی‌کنیم، بلکه به تولید علم، پژوهش، فناوری، بازار و تجاری شدن هم نظر داریم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: خداوند به مردم ایران استعداد کافی عنایت کرده است و ایران دارای سابقه فرهنگی بسیار درخشان علمی است، او همچنین به فشار تحریم ها اشاره کرد و گفت: اگرچه فشارهای زیادی بعد از پیروزی انقلاب بر مردم ایران تحمیل شده، اما مردم این سرزمین انگیزه مضاعفی به دست آورده‌اند و با غرورشان جایگاه و عظمت خود را به منصه ظهور رساندند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به تعداد شرکت های واجد شرایط اتلاق عنوان دانش بنیان گفت: تا شهریور ماه سال جاری تعداد هزار و 613 شرکت توسط کارگروه ارزیابی معاونت علمی واجد شرایط دانش بنیان شدند که از این تعداد 443 شرکت در حوزه پزشکی و 250 شرکت در حوزه سلامت تقاضای خود را برای احراز دانش بنیانی شدن به این کارگروه ارسال کرده‌اند. او همچنین گفت: ایجاد 5 هزار شغل در شرکتهای دانش بنیان را از دستاوردهای ایجاد این شرکتها دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری معاونت علمی از مراکز رشد حوزه پزشکی حمایت شود.

دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی عتف، با اشاره به حجم صادرات فناورانه ایران که طی سال‌های 92 تا 94 بالغ بر 80 میلیون دلار بوده است، گفت: با وجود سهم قابل توجه شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت از صادرات فناوری کشور، سهم ایران از بازار جهانی هزار میلیارد دلاری حوزه پزشکی همچنان ناچیز است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر احمدی، در ادامه گفت: از سال گذشته معافیت‌ها و تسهیلاتی برای شرکتهای دانش بنیان تعیین شده که این موضوع از سوی وزرای علوم و اقتصاد و دارایی ابلاغ شده است. بر اساس ابلاغیه، این شرکتها از معافیت مالیاتی 15 ساله برخوردار می‌شوند.

او با اشاره به تغییر رویکردها و مقررات، نسبت به شرکتهای دانش بنیان گفت: زمانی فعالیت اساتید در شرکتهای دانش بنیان مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کرد ولی از سال گذشته با ابلاغ مصوبه‌ای مقرر شد که اساتید و دانشجویان در شرکتهای دانش بنیان حضور و فعالیت کنند.

دکتر احمدی به دانش بنیان بودن 1600 شرکت اشاره کرد و  گفت: علاوه بر شرکت های دانش بنیان، در کشور 36 پارک علم و فناوری ایجاد شده است و راه‌اندازی پارک‌های تخصصی نیز از سیاست های دولت است.

احمدی از راه‌اندازی پارک علم و فناوری در حوزه پزشکی خبر داد و گفت:‌ مراحل اولیه راه‌اندازی این پارک انجام شده و به زودی این پارک تخصصی نیز راه‌اندازی می‌شود.

دبیرکل شورای عالی عتف، با تاکید بر این که از تعداد 1600شرکت دانش بنیان، 450 شرکت در حوزه سلامت و پزشکی فعال هستند توضیحاتی ارائه کرد و گفت: توسعه فناوری در حوزه پزشکی نیاز به تعامل با سایر حوزه‌ها دارد و از این رو نباید برای حوزه‌های IT، ITC، مهندسی شیمی، الکترونیک و پزشکی مرز ایجاد کرد؛ چرا که این حوزه‌ها در تعامل با یکدیگر می‌توانند فناوری ایجاد کنند.

او در پایان با بیان این که سهم ایران در این حوزه بسیار ناچیز بوده است، گفت: دولت یازدهم بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و فناورانه تاکید دارند و در این راستا از شرکتهای دانش بنیان حمایت‌های صادراتی انجام می‌شود.

در ادامه این گردهمایی، مدیران برخی شرکت های دانش بنیان، به بررسی موانع و راهکارها برای ارتقای وضعیت شرکت های دانش بنیان در کشور پرداختند.

انتهای پیام

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۲۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۷۰۰