اخبار

عضو اقتصاددان آنکتاد: پیشرفت مناطق ویژه علم و فناوری حیرت انگیز بوده است.

عضو اقتصاددان آنکتاد: پیشرفت مناطق ویژه علم و فناوری حیرت انگیز بوده است.
نمایندگان سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) با کارشناسان و دست اندرکاران ستاد مناطق ویژه علم و فناوری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دیدار کردند. در این دیدار، کارشناسان ستاد مناطق ویژه ضمن ارائه گزارشی به کارشناسان آنکتاد، به سوالات آنان پاسخ دادند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، نمایندگان سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) که برای تهیه گزارشی در مورد وضعیت علم و فناوری ایران به تهران سفر کرده اند، روز شنبه، 16 آبان ماه، در نشستی با کارشناسان ستاد مناطق ویژه علم و فناوری شورای عالی عتف، بحث و تبادل نظر انجام دادند. در این جلسه که به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید، در ابتدا گزارشی در مورد چیستی مناطق ویژه علم و فناوری، کانون های آنها، مشخصات و ویژگی های هر یک از مناطق 5 گانه، قوانین و مقررات مربوط به این مناطق و شرکت های دانش بنیان، نقش شورای عالی عتف و نقش سایر بخش ها در اداره این مناطق و برنامه های شورای عالی عتف، اعم شهرهای خلاق، انگیزاننده ها و برنامه های آینده برای همکاری بین المللی و جذب سرمایه های خارجی ارائه شد.

سپس سوالاتی از سوی نمایندگان آنکتاد در مورد قوانین و مقررات مربوط به مناطق ویژه، شیوه فعالیت این مناطق، الگوی توسعه مناطق و بهره برداری از مشاوره های بین المللی، معیارهای اعطای نشان مناطق ویژه، زیرساخت های این مناطق پرسیده شد. مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، در پاسخ به سوال رئیس هیأت اعزامی آنکتاد در مورد الگوی توسعه مناطق ویژه علم و فناوری گفت: الگوی توسعه خاصی را به مناطق دیکته نکرده ایم و هر منطقه الگوی خاص خود را برای توسعه دارد که این در قالب استراتژی مناطق در حال تدوین است.

در ادامه جلسه، پرسشی از سوی پروفسور توماس آندرسون از اقتصاددانان آنکتاد درباره چگونگی روند کار در طول زمان مطرح شد. کاظمی در پاسخ به این سوال نیز اقدامات پژوهشی در یک بازه 10 ساله در مناطق ویژه را مطرح کرد و گفت: درست است که آیین نامه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری در سال 2004 تدوین شده است، اما فرایند پژوهش های اولیه آن در مراکز 10 سال به طول انجامیده است و در واقع کمتر از یک سال است دبیرخانه موضوع را پیگیری جدی می کند. پروفسور آندرسون در ادامه گفت: پیشرفت شما در بازه ای کمتر از دو سال، حیرت انگیز و جالب است.

۱۸ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۰۷
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۶,۵۲۹