اخبار

دبیر کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر: به زودی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری در حوزه علوم انسانی بازنگری و تدوین می شوند

دبیر کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر: به زودی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری در حوزه علوم انسانی بازنگری و تدوین می شوند
دکتر شجاع احمدوند، دبیر کمیسیون تخصصی علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شورای عالی عتف در حاشیه جلسه این کمیسیون تخصصی پیرامون روند بررسی ساختار طرح های کلان ملی مربوط به کمیسیون علوم انسانی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به زودی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری در حوزه علوم انسانی بازنگری و تدوین می شوند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، در حاشیه جلسه اخیر کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر دکتر شجاع احمدوند، دبیر این کمیسیون در مورد اقدامات و برنامه های کمیسیون توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به زودی موضوع بازنگری و تدوین سیاست ها و اولویت های علم و فناوری نیز در دستور کار کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شورای عالی عتف قرار می گیرد.

احمدوند، در مورد فعالیت های کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر در دوره جدید فعالیت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شورای عالی عتف با شروع دوره جدید فعالیت خود را پس از یک دوران تعطیلی از سر گرفت. او ادامه داد: در ابتدای کار، متوجه شدیم که مهم ترین چالش کمیسیون، تعیین تکلیف ساختار طرح های کلان ملی حوزه علوم انسانی است. احمدوند افزود: ساختار اجرایی طرح ها شکل نگرفته بود و مجریان طرح ها و مجریان همکار با هم در ارتباط نبودند و اگر نگوییم که اوضاع بی سامان بود، باید بگوییم کم سامان بود.

دبیر کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شورای عالی عتف، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری مداوم جلسات کمیسیون گفت: از تیرماه که احکام اعضای حقیقی کمیسیون نیز صادر شده است، دست کم هر ماه یک جلسه کمیسیون برگزار شده است، اما به این دلیل که بررسی ساختار و تصمیم گیری در مورد طرح های کلان ملی امری بسیار وقت گیر است، هنوز کمیسیون مشغول کارشناسی طرح هاست. او به روند بررسی ساختار و تصمیم گیری در مورد طرح کلان ملی حوزه علوم انسانی نیز اشاره کرد و گفت: در جلسات، یک نفر از اعضای هیات ارزیاب طرح ها که نهاد منصوب کمیسیون در طرح های کلان ملی است  و یک نفر مجری محوری گزارش های جداگانه ای را برای اعضای محترم ارائه می کنند و به این ترتیب در داخل کمیسیون در مورد سرنوشت طرح های کلان ملی حوزه علوم انسانی تصمیم گیری می شود.

احمدوند، به حمایت شورای عالی عتف از طرح های کلان ملی حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در جلسه پیشین کمیسیون، دکتر سجادی فر، دبیر محترم ستاد طرح های کلان ملی دبیرخانه شورای عالی عتف در جلسه ما حاضر شدند و گزارشی را در مورد آئین نامه مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی مصوب جلسه هجدهم شورای عالی عتف ارائه کردند. این مصوبه شورای عالی عتف را موظف به حمایت مالی 80 درصدی از طرح های کلان حوزه علوم انسانی می کند و طرح های کلان تنها باید برای 20 درصد از بودجه خود به دنبال حامی باشند.

دبیر کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر گفت: 4 طرح کلان ملی از مجموع 47 طرح کلان ملی مصوب، در حوزه علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر است. او ادامه داد: 2 جلد از مجموعه مجلدهای طرح کلان فرهنگ جامع زبان فارسی تاکنون منتشر شده است و در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش در هفته پژوهش نیز در غرفه ستاد طرح های کلان ملی به نمایش درآمد. دکتر شجاع احمدوند همچنین توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت طرح های کلان ملی این کمیسیون ارائه کرد و گفت: 3 طرح کلان نقد و بررسی جریان های تفصیلی قرآن کریم، نظام حکومتی الگو و طرح فلسفه سیاسی اسلامی نیز به لحاظ ساختاری در حال بررسی هستند. او افزود: اعضای کمیته راهبری جزئیات طرح های فلسفه سیاسی اسلامی و طرح فرهنگ جامع زبان فارسی به تصویب اعضای حقیقی و حقوقی کمیسیون رسیده اند و احکام نیز ابلاغ شده اند.

احمدوند گفت: طرح نظام حکومتی الگو، در بحث ارزیابی دچار مشکل بود، بنابراین از دبیرخانه درخواست شد تا هیات ارزیاب را مجددا فعال کند. او همچنین به دعوت از دکتر فرهنگ فصیحی، دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری شورای عالی عتف در جلسات آتی کمیسیون علوم انسانی اشاره کرد و گفت: برای بازنگری و تدوین اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در کمیسیون علوم انسانی، در جلسات بعدی از دکتر فصیحی دعوت کرده ایم تا روش شناسی این روند را در جلسه برای اعضای کمیسیون تشریح کنند تا ان شالله به زودی موضوع بازنگری و تدوین سیاست ها و اولویت های علم و فناوری نیز در دستور کار کمیسیون علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شورای عالی عتف قرار بگیرد.

۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۴۷۴