اخبار

دکتر باقری مقدم: سیاستهای کلی علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی؛ برنامه ششم توسعه و برنامه ملی آینده نگاری ورودی هایی جدید تدوین اولویت های پژوهش و فناوری حوزه انرژی هستند

دکتر باقری مقدم: سیاستهای کلی علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی؛ برنامه ششم توسعه و برنامه ملی آینده نگاری ورودی هایی جدید تدوین اولویت های پژوهش و فناوری حوزه انرژی هستند
دکتر ناصر باقری مقدم در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی عتف، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون گذشته و حال روند تدوین اولویت ها و سیاست ها در کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی عتف، گفت: سیاستهای کلی علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و برنامه ملی آینده نگاری ورودی های جدید کمیسیون برای تعیین اولویت ها و سیاست های پژوهش و فناوری حوزه انرژی هستند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، دکتر ناصر باقری مقدم، دبیر کمیسیون تخصصی انرژی شورا، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی  دبیرخانه در مورد روند تعیین اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در گذشته و امروز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در دو دوره پیشین تدوین اولویت ها و سیاست های علم و فناوری نیز، کمیسیون تخصص انرژی شورای عالی عتف، روش شناسی علمی مخصوص خود را داشته است و بر اساس آن روش شناسی، اولویت های کمیسیون را در چارچوب 19 اولویت و 40 طرح کلان ملی تعریف کرده است. سپس، برای تمرکز بیشتر و با توجه به اولویت های مدنظر اعضای کمیسیون که ترکیبی از اعضای حقیقی و حقوقی و نخبگان کشور در حوزه انرژی است، 10 طرح انتخاب شده و به تصویب کمیسیون دائمی و شورای عالی عتف نیز رسیده اند. او ادامه داد: 8 طرح از این 10 طرح حامی مالی دارند و 2 طرح دیگر نیز در حال جذب تقاضا هستند.

او درباره دور جدید تدوین اولویت ها و سیاست های علم و فناوری کشور در کمیسیون انرژی نیز گفت: برای امسال مجددا اولویت ها و موضوعات انرژی را در کمیسیون مطرح کرده ایم. بنا بر رای اعضای محترم کمیسیون، قرار شد که روش شناسی ارائه شده از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف را در کمیسیون بررسی کرده و چنانچه بر اصول آن اجماع وجود داشت، آن را اجرایی سازی کنیم و نتایج را هم برای سال آینده تحویل کمیسیون هماهنگی دهیم تا این کمیسیون با تلفیق خروجی های مجموع  11 کمیسیون شورای عالی عتف، سند اولویت ها و سیاست های علم و فناوری کشور را تدوین کند.

او با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و ارائه برنامه ششم توسعه و برنامه ملی آینده نگاری توسط دولت محترم گفت: امسال علاوه بر ورودی های سابق که شامل نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری است، برنامه ششم و برنامه ملی آینده نگاری را نیز به عنوان اسناد بالادستی و ورودی در اختیار خواهیم داشت؛ با این شرط که این اسناد تا زمان تدوین اولویت ها در درون کمیسیون تخصصی انرژی تصویب شوند و به موقع نیز به دست ما برسند.

دبیر کمیسیون تخصصی انرژی شورای عالی عتف، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای اولویت های فناوری گفت: بسیاری از فناوری ها، تحولات بسیار زیادی دارند و بازه زمانی 5 ساله برای سیاست های مربوط به آن ها طولانی مدت است. بنابراین در نظر گرفتن برنامه ریزی 2 ساله یا برنامه ریزی غلتان در کنار برنامه 5 ساله می تواند، مشکل را برطرف سازد.

باقری مقدم همچنین به نقش کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست ها و اولویت های علم و فناوری در روند تدوین این سیاست ها اشاره کرد و گفت: این کمیسیون امر تلفیق اولویت ها و سیاست های کمیسیون های تخصصی را برعهده گرفته است. بنابراین می تواند با ارائه روش شناسی به برخی از کمیسیون های تخصصی که روش شناسی خاص خود را ندارند، در تسریع روند تصویب اولویت ها در داخل کمیسیون ها تاثیرگذار باشد. او ادامه داد: همچنین تعریف واژه هایی چون اولویت و طرح کلان ملی نیز می تواند در این زمینه موثر عمل کند. دکتر باقری مقدم در پایان گفت: کمیسیون تدوین و هماهنگی اولویت ها و سیاست های علم و فناوری در زمینه تدوین متدولوژی تلفیق خروجی های کمیسیون های تخصصی نقش مهمی خواهد داشت، زیرا مسئولیت اصلی آن تلفیق اولویت ها و سیاست های کمیسیون های تخصصی با یکدیگر و ارائه یک سند نهایی به کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، برای تصویب است.

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۱۹
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۲۳۲