اخبار

بررسی آیین‌نامه اجرایی شهرک‌های دانش سلامت

بررسی آیین‌نامه اجرایی شهرک‌های دانش سلامت
دبیر کل شورای عالی عتف از بررسی آیین‌نامه اجرایی شهرک‌های دانش سلامت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی عتف، دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و شصتم جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) اظهار کرد: فراخوانی برای جذب اعضای کمیسیون‌های تخصصی عتف به مراکز علمی و دانشگاه‌ها ارسال شد.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه داخلی عتف برای انتخاب اعضای حقیقی باید فراخوان صادر شود و بر اساس بررسی رزومه کاری آنها در کمیسیون دائمی عتف انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این فراخوان به نشانی www.atf.gov.ir قابل دسترس است، خاطرنشان کرد: همه افراد شاغل در مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری می‌توانند با مراجعه به این آدرس درخواست خود را ثبت کنند.

بررسی آیین‌نامه اجرایی شهرک‌های دانش سلامت

دکتر احمدی بررسی آیین‌نامه اجرایی بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم را از جمله موضوعات مطرح در این جلسه برشمرد و افزود: بر اساس متن قانون، دولت موظف است از بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک‌های دانش سلامت حمایت کند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی این بند در چارچوب قوانین و بودجه سنواتی طی سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

احمدی با بیان اینکه بر این اساس دولت از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته این شهرک‌ها را تشکیل دهند، اظهار کرد: با ابلاغ دولت به وزارت علوم ما تدوین آیین‌نامه اجرایی آن را به دبیرخانه شورای عتف و کمیسیون مربوطه ارجاع دادیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: این کمیسیون آیین‌نامه اجرایی پیشنهادی خود را در این زمینه تدوین کرده است.

به گفته وی، این امر یکی از موضوعات مطرح‌ در برنامه پنجم توسعه است که در این برنامه عملیاتی نشد و در برنامه ششم قرار است آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شود.

وی، شهرک‌های دانش سلامت را مجموعه‌ای از ساختارهایی دانست که بخش خصوصی با حمایت دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند.

احمدی، ماموریت این شهرک‌ها را ایجاد جاذبه برای بخش خصوصی و کمک به توسعه دانش سلامت، توسعه ترویج و آموزش رشته‌های مرتبط با حوزه سلامت، ذکر کرد و یادآور شد: فراهم کردن حمایت‌های لازم برای گسترش تحقیق و پژوهش‌های کاربردی در حوزه سلامت، حمایت از تاسیس و توسعه صنایع و سامانه‌های الکترونیکی و حمایت از تاسیس و توسعه صنایع دارویی و فرآورده‌های بیولوژیکی آرایشی و بهداشتی از جمله ماموریت‌های این شهرک است.

معاون پژوهشی وزیر علوم ارائه حمایت‌های لازم‌ برای تجهیز و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و توان‌بخشی با رویکرد جامعه محور، بازتوانی طب سنتی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، ارائه حمایت‌های لازم به موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه سلامت کار می‌کنند، توسعه امکانات گردشگری سلامت و حمایت از زنجیره تبدیل دانش به ثروت و ایجاد چشمه‌ها و خوشه‌های فناوری در زنجیره تبدیل دانش به ثروت را از دیگر ماموریت‌های این شهرک‌ها دانست.

احمدی با بیان این‌که این آیین‌نامه پیشنهادی در جلسه امروز مطرح و نظر اعضای کمیسیون ارائه شد، ادامه داد: این آیین‌نامه نیاز به اصلاحاتی داشت که بر این اساس کارگروهی‌برای اصلاحات آن تشکیل شد تا بعد از اصلاحات این آیین‌نامه به هیات دولت برای تصویب نهایی ارائه شود.

گزارش سند توسعه فناوری کشاورزی

دبیر شورای عالی عتف دستور جلسه دوم را ارائه گزارش پیشرفت سند تدوین برنامه ملی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان حوزه کشاورزی برشمرد و افزود: بر اساس شرح تفصیلی وظایف شورای عتف، سیاست‌گذاری و ارائه برنامه‌های کلان علم و فناوری در حوزه‌های مختلف بر عهده این شورا است.

احمدی با بیان این‌که در جلسه امروز سند ملی تحول علوم و فناوری‌های بخش کشاورزی ایران ارائه شد، افزود: در این سند بعد از بررسی در کمیسیون دائمی و اخذ نظرهای مراکز دانشگاهی و غیره، اقدام به تعیین چشم‌انداز بخش کشاورزی و چشم‌انداز بخش نظام علم و فناوری، ماموریت بخش کشاورزی، چالش‌های این حوزه، اهداف کلان و راهبردهای آن تعیین شده است.

به گفته وی، در این برنامه پیشنهادی ۱۳ هدف کلان ارائه شده است.

وی گفت: ذیل هر کدام از راهکارهای ملی تدوین‌شده، در این جلسه نظر حضار طرح و قرار شد پیشنهادات لحاظ شود و بعد از اصلاحات نهایی برای تصویب قطعی به شورای عالی عتف ارجاع داده شود.

 

۳۰ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۲,۹۴۷