اخبار

راهنمای به روز نگارش پایان‏ نامه و رساله (راه) منتشر شد

راهنمای به روز نگارش پایان‏ نامه و رساله (راه) منتشر شد
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) از انتشار راهنمای به روز نگارش پایان‏ نامه و رساله (راه) توسط این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، و به نقل از دکتر سیروس علیدوستی رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) راهنمای نگارش پایان‏ نامه و رساله (راه) توسط این پژوهشگاه منتشر شده است.

وی در این باره اظهار داشت: «صدها هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشور، برای به پایان رساندن دوره کارشناسی ارشد یا دکتری خود باید پایان نامه یا رساله‏ای (پارسا) بنویسند و از آن در برابر استادان و داوران دفاع کنند. این دانشجویان که در موسسه‏ های گوناگون درس می‏ خوانند، برای نگارش پارساهای خود از شیوه‏ های گوناگون پیروی می‏کنند. ایرانداک در سال 1366 یکی از نخستین شیوه ‏نامه‏ ها را در این زمینه از یک راهنمای دانشگاهی سال 1976 ترجمه و با نام «راهنمای نوشتن رساله‏ های پژوهشی» منتشر کرد. نگاهی به این شیوه‏‏ نامه و مانند آن نشان می‏ دهد که برخی از آن‏ها کاستی‏ هایی دارند که نمی‏ توانند به کار روند. شیوه‏نامه ‏هایی هم که به کار می‏ آیند، با یکدیگر تفاوت‏ های بسیاری دارند که این کاستی‏ ها و تفاوت‏ ها، نگارش پارساها را سخت و کار سازمان‏دهی آن‏ها را نیز با دشواری روبه‏ رو می‏ کند.»

دکتر علیدوستی در خصوص رفع این معضل افزود: « راهنمای نگارش پایان ‏نامه و رساله (راه) که به سفارش و با نظارت دفتر سیاست‏گذاری و برنامه‏ ریزی امور پژوهشی (معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) درست شده است، یک شیوه یکسان، جامع، و به روز را در دسترس همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور می‏ گذارد که با پیروی از آن، پایان‏ نامه ‏ها و رساله‏ هایی یک‏دست نوشته شوند.

وی ادامه داد: «افزون بر راهنمای نگارش، «تمپلیت»‏های واژه‏ پرداز «ورد» نسخه‏ های 2007 تا 2016 آن در دسترس گذارده شده ‏اند که دانشجویان بتوانند با دریافت آن‏ها کار نگارش را آسان‏تر انجام دهند. در کنار این‏ ها منبع و پیوندهای بسیاری نیز که در نگارش پارسا کاربرد دارند، در این پایگاه آمده ‏اند. در بخش دیگری از این پایگاه، منابع علمی و دستاوردهای پژوهشی درباره نگارش پارسا برای پژوهشگرانی فراهم است که در این زمینه کار می‏ کنند.»

این راهنما در نشانی rah.irandoc.ac.ir در دسترس همگان است.

۱۲ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۹۱۰