اخبار

روح حاکم بر مناطق ویژه علم و فنّاوری بر اساس هم افزایی برنامه‌هاست

روح حاکم بر مناطق ویژه علم و فنّاوری بر اساس هم افزایی برنامه‌هاست
قائم مقام دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری گفت: روح آیین نامه حاکم بر مناطق ویژه علم و فنّاوری بر اساس هم افزایی و هماهنگی بین سایر برنامه‌های توسعه ساز است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فنّاوری، جلسه هم اندیشی ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری روز چهارشنبه با حضور دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، مهندس مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه، دکتر امیر ناظمی دبیر علمی ستاد آمایش و مناطق ویژه علم و فنّاوری، مهندس محمد معزالدین، معاون اقتصادی دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و مهندس فرزانه صادق مالواجرد مدیر کل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور برگزار شد.

دکتر محمد ابویی اردکان در این جلسه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در سطح استان‌های کشور در زمینه ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری گفت: بایستی از طریق نرم افزار و برنامه جامع هماهنگی لازم بین برنامه‌ها را ایجاد کنیم.

قائم مقام دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری اظهار داشت: تلاش داریم تا در زمینه مناطق ویژه در یکسری سطوح عالی و ملّی نگاه مسئولین را نسبت به توسعه شهرها عوض کنیم چرا که برخی از استانداران فکر می‌کنند که ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری به معنای زمین و آوردن امکانات و به‌نوعی فرصتی برای توسعه فیزیکی استان است.

دکتر ابویی اردکان درباره فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه شکل گیری مناطق ویژه علم و فنّاوری گفت: بعد از برنامه ریزی‌ها در سطح کارشناسی، فعالیت‌های اجرایی برای ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری آغاز و فعالیت‌های گذشته گروه‌های اجرایی فعال در استان‌ها مرور و برنامه‌های اجرایی برای ایجاد این مناطق پی ریزی گردید.

وی افزود: در مدتی که دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری در زمینه ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری فعالیت نداشت گروه‌های استانی در این زمینه فعالیت‌های خود را ادامه داده و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه کسب کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین با اشاره به سند ملی آمایش سرزمین گفت: تاکنون تنها مطالعات اولیه در خصوص سند ملی آمایش سرزمینی در استان‌ها انجام شده است.

قائم مقام دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری تدوین سند ملی آمایش سرزمینی را وظیفه این دبیرخانه عنوان کرد و گفت: تلاش داریم با احیا کردن مناطق ویژه علم و فنّاوری از آن به‌عنوان بخشی از سند ملی آمایش سرزمین بهره برداری کنیم.

ابویی اردکان همچنین گام دوم فعالیت‌های اجرایی در زمینه ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری را تهیه معماری این مناطق عنوان کرد و گفت: در این زمینه تلاش بر این است که معماری مناطق ویژه را به نحوی اجرا کنیم تا آثار ایجاد این مناطق بین تمامی مخاطبان درگیر قابل لمس باشد.

ابویی همچنین بخش قواعد شهری را یکی از بخش‌های مهم ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری دانست و اظهار داشت: شورای شهرسازی مخاطب جدی در این زمینه محسوب می‌شود؛ از این رو بنا داریم تا درباره شکل گیری مناطق ویژه علم و فنّاوری در پنج استان در ابتدای کار قواعد شهری را در نظر بگیریم.

منطقه ویژه علم و فنّاوری، مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها، محیط‌های ارتباطی، نهادها و مؤسسات و افراد و اطلاعات است که باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری در یک گستره جغرافیایی باهم پیوند بخورند و درنهایت سبب ارتقای فنّاوری و تولید ثروت شوند. بر اساس این گزارش آیین نامه ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری در دولت تصویب و ابلاغ شده است.

اقدامات اولیه برای ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری در کشور در اواخر دولت هشتم انجام شده بود و در آن زمان قرار بود تا چنین منطقه ای در استان اصفهان ایجاد شود. سپس با بررسی تجربه اصفهان پیش بینی مناطق ویژه در سایر استان ها مورد بررسی قرار گیرد که در آیین نامه مصوب هیأت وزیران به این ترتیب مصوب شده بود. اما در دولت های نهم و دهم و در طی سفرهای استانی بدون در نظرگیری فرایند تصویب مناطق ویژه طبق آیین نامه، برای 4 استان دیگر نیز مجوز صادر شد.

این طرح در دولت نهم مغفول ماند و در دولتدهم نیز با رویکرد دیگری ادامه یافت. هم اکنون بر اساس ماده 3 آیین نامه مناطق ویژه مصوب هیأت وزیران پیگیری این موضوع بعد از دوره ای وقفه مجدداً از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف به عنوان نهاد متولی مناطق ویژه علم و فنّاوری از سر گرفته شده است.

فرآیند مطالعاتی اولیه برای ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری در هر منطقه در تمامی استان‌ها انجام شده است.
۱۰ آبان ۱۳۹۳ ۱۵:۱۳
تعداد بازدید : ۳,۷۵۳