اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف خبر داد تلاش برای تدوین برنامه پژوهش و فناوری پنج ساله/ارائه برنامه زمانبندی 24 طرح کلان ملی

دبیرکل شورای عالی عتف خبر داد تلاش برای تدوین برنامه پژوهش و فناوری پنج ساله/ارائه برنامه زمانبندی 24 طرح کلان ملی
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین شرح خدمات و دستگاه زمان‌بندی 24 طرح کلان ملی خبر داد و گفت: از میان 47 طرح کلان مصوب، 24 طرح برای اجرای نهایی به تصویب رسیده است که در جلسه کمیسیون دائمی شورای "عتف" نسبت به تدوین برنامه زمانبندی اجرایی این تعداد طرح کلان بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف و به نقل از ایسنا، دکتر مسعود برومند دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جلسه هر یک ماه یکبار برگزار می‌شود، افزود: در این جلسات فعالیت‌هایی که به کمیسیون‌های تخصصی این شورا واگذار شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این جلسه در خصوص سه موضوع بحث و تبادل نظر شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم پیگیری و تدوین شرح خدمات در برنامه زمانبندی پروژه‌های کلان ملی را از جمله موضوعات مطرح در این جلسه عنوان و اظهار کرد: پروژه‌های کلان ملی از سال‌های گذشته در دستور کار بوده است و در این جلسه فازهای باقیمانده از این پروژه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

برومند در این خصوص توضیح داد: طرح‌های کلان ملی از 24 طرح به 31 طرح تقلیل یافت و پس از بررسی‌های بیشتر تعداد 24 طرح در دستور کار قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه در برخی از این پروژه‌ها تغییراتی صورت گرفته است، یادآور شد: بر اساس تصمیم گیری‌ها طرح تهدیدات بایولوژی از سوی وزارت علوم پیگیری می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شرح خدمات و برنامه اجرایی 24 طرح کلان باقیمانده و همچنین هزینه‌های مورد نیاز در فاز اول اجرایی این طرح که باید از سوی دستگاه‌ها تامین شود، در این جلسه مشخص شد.

وی تدوین شرح خدمات برای دستگاه‌های کارفرمای این پروژه‌ها را از دیگر موضوعات این جلسه عنوان کرد و ادامه داد: از سوی دیگر دفتر کنترل پروژه را در شورای عالی "عتف" ایجاد کردیم تا از طریق آن بتوانیم برنامه زمانبندی طرح‌ها را پیگیری کنیم.

به گفته وی، فاز مطالعاتی این 24 طرح اجرایی شده و در حال حاضر برخی از آنها در فاز مفهومی و برخی دیگر در فاز طراحی اولیه قرار دارند.

دبیرکل شورای عتف با تاکید بر اینکه اکثر اعتبارات این طرح‌ها از سوی دستگاه‌ها تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: از سوی سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه 6 میلیارد تومانی در سال جاری به این طرح اختصاص یافته که صرف سهم اعتبارات وزارت علوم در این طرح‌ها خواهد شد.

برومند انسجام بیشتر در برخی از ساختار تخصصی این شورا را از دیگر موضوعات این جلسه عنوان کرد و گفت: در این جلسه ادغام دو کمیسیون فرهنگی و تمدن و علوم انسانی و اجتماعی و همچنین ادغام کمیسیون‌های حقوق قضایی و اقتصادی پیشنهاد شد و در این خصوص با طرح در جلسه شورای دائمی عتف تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی همچنین از تغییر ماموریت کمیسیون هماهنگی شورای عتف خبر داد و یادآور شد: این کمیسیون در گذشته ماموریت هماهنگی میان کمیسیون‌های مختلف را بر عهده داشت که با بررسی‌های صورت گرفته ماموریت این کمیسیون در خصوص تمرکز بر نوآوری و پژوهش خواهد بود.

معاون وزیر علوم تدوین برنامه پژوهش و فناوری را از دیگر موضوعات این جلسه عنوان کرد و افزود: پیشنهادی در دبیرخانه شورای عتف در خصوص برنامه عملیاتی پژوهش و فناوری پنج ساله و یکساله مطرح شد که با نظر اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که تدوین این برنامه نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد، ولی برای توسعه تخصصی شورای عتف مصوباتی داشتیم.

به گفته وی، کمیسیون‌های تخصصی این شورا باید بر روی چالش‌های ملی که شامل حوزه‌های انرژی، بهینه‌سازی مصرف، آب، سلامت، محیط زیست و چالش‌های اجتماعی می‌شود، متمرکز شود و برنامه‌های اجرایی نیز برای این چالش‌ها داشته باشند.

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۶۹۳