اخبار

دبیرکل شورای عتف مطرح کرد راه‌اندازی مناطق جدید ویژه علم و فناوری منوط به عملکرد مثبت 5 منطقه دیگر

دبیرکل شورای عتف مطرح کرد راه‌اندازی مناطق جدید ویژه علم و فناوری منوط به عملکرد مثبت 5 منطقه دیگر
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری گفت: در حال حاضر 5 منطقه در کشور راه‌اندازی شده و راه‌اندازی مناطق دیگر منوط به بررسی عملکرد این تعداد مناطق ویژه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف و به نقل از ایسنا، دکتر مسعود برومند امروز در حاشیه جلسه کمیسیون شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران بررسی ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری را از موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و افزود: مناطق ویژه علم و فناوری یک تجربه جهانی است و در کشور نیز آیین‌نامه‌ها و مقرراتی برای راه‌ادازی این نوع مناطق تدوین شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی 5 منطقه ویژه علم و فناوری در کشور خاطرنشان کرد: نکته مهم در این زمینه آن است که پس از گذشت چندین سال از راه‌اندازی این نوع مناطق، باید به این طرح رجوع کنیم و بررسی کنیم که طراحی‌های صورت گرفته برای ایجاد این مناطق درست بوده است یا خیر و یا اگر در اجرای این طرح به اهداف مورد نظر دست یافتیم، در صورت مثبت بودن، آن را توسعه دهیم.

برومند با اشاره به عملکرد پارک‌های علم و فناوری در حوزه‌های مرتبط، یادآور شد: اینکه پارک‌های علم و فناوری رکن اساسی در توسعه استان‌ها هستند، بر کسی پوشیده نیست و به عنوان یک اصل همه آن را قبول دارند. از این رو هرآنچه که بتوانیم توسعه پارک‌ها را داشته باشیم، هماهنگی‌های لازم را با نهادهای مرتبط مانند سازمان برنامه و بودجه انجام خواهیم داد.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از انرژی ما صرف توسعه پارک‌های علم و فناوری می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر آن ما ماهیانه جلساتی با حضور مسئولان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌کنیم، از این رو راهبردهای لازم برای توسعه این پارک‌ها اجرایی می‌شود.

برومند با اشاره به بررسی ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در جلسه کمیسیون دائمی شورای علوم، تحقیقات و فناوری، یادآور شد: همه اعضای این کمیسیون معتقد هستند که باید عملکرد این مناطق مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نیاز اقدامات لازم اصلاح و همچنین تغییر در قوانین اعمال شود.

وی درخصوص درخواست‌های جدید استان‌ها برای راه‌اندازی این مناطق، توضیح داد: در حال حاضر درخواست‌های جدید برای راه‌اندازی این مناطق نگه داشته شده است تا بعد از بررسی‌های لازم نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

به گفته وی بررسی در این زمینه در جلسه آتی این کمیسیون مورد بحث قرار می‌گیرد، ولی از آنجایی که جلسه آتی این کمیسیون همزمان با طرح بودجه سال 98 است، از این رو ممکن است درخصوص بودجه سال 98 مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

برومند، موثر بودن تبصره‌های بودجه را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و گفت: اینکه آیا این تبصره‌ها بر فعالیت‌های علمی و فناوری اثرات مثبت دارد یا خیر، در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین میزان ارتباط میان دستگاه‌ها برای آشنایی با پروژه‌های پژوهشی را از دیگر موضوعات این جلسه نام برد و تاکید کرد: برخی از پروژه‌ها نیاز به همکاری‌های میان رشته‌ای دارد.

۲۸ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۰۹۸