اخبار

علم و فناوری نمایشگاه "تستا" را تقاضا محور می‌کند

علم و فناوری نمایشگاه "تستا" را تقاضا محور می‌کند
نایب رییس شورای عالی عتف درخصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور گفت: مزیت نمایشگاه‌های مذکور این است که علم و فناوری را تقاضا محور می‌کند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر متقاضی و مشتریانی برای ایده‌های فناوری محور نداشته باشیم آن‌ها به صورت نیمه‌کار رها خواهند شد و یا احساس ضرورت آن‌ها خیلی جدی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، این شورا در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نمایشگاه "معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع" را در حوزه‌های‌ سلامت، بهداشت، انرژی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، صنایع ریلی، دریایی، خودرو و معدنی برگزار خواهد کرد. 

در نمایشگاه مذکور، برخلاف مدل‌های رایج نمایشگاهی، دستگاه‌های دولتی و خصوصی، نیازهای فناورانه خود را عرضه خواهند کرد. در طرف مقابل، اساتید، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید فناوری به آن نیازها پاسخ خواهند داد.

در همین راستا، دکتر منصور غلامی، نایب رییس شورای عالی عتف، طی گفتگویی با روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ( عتف) درخصوص برگزاری نمایشگاه " تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)" درخصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور گفت: امسال در کنار نمایشگاه عرضه توانمندی‌های فناوری کشور، نمایشگاه دیگری  با عنوان" تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)" برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه، مجموعه‌های دولتی و خصوصی، مسائل، مشکلات و نیازهای فناورانه خود را عرضه خواهند کرد. در طرف مقابل، اساتید، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید فناوری به نیازهای آن‌ها با عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری پاسخ می‌دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه مزیت نمایشگاه‌های تقاضا محور نسبت به مدل‌های رایج نمایشگاهی چیست، گفت: مزیت نمایشگاه‌های مذکور این است که علم و فناوری را تقاضا محور می‌کند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر متقاضی و مشتریانی برای ایده‌های فناوری محور نداشته باشیم آن‌ها به صورت نیمه‌کار رها خواهند شد و یا احساس ضرورت آن‌ها خیلی جدی ایجاد نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: گاهی اوقات، محققین، ایده‌های فناوری محور خود را عملی می‌کنند ولی به دلیل اینکه تقاضای برای آن وجود ندارد، حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد به همین دلیل متضرر می‌شوند.

دکتر غلامی در پاسخ به اینکه با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، نمایشگاه‌های تقاضا محور تا چه حد می‌توانند به خودکفایی و توجه به ظرفیت‌های داخلی کمک کنند، گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها حتماً در کاهش مشکلات ناشی از تحریم‌ها تاثیرگذار خواهد بود. ازجمله هدف‌گذاری‌های موجود برای این نمایشگاه‌ها، رفع نیازهای داخلی به وسیله شرکت‌های ایرانی صاحب فناوری است.

۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۲۹۷