اخبار

نایب رئیس شورای عالی علوم تحقیقات مطرح کرد: تکمیل چرخه علم تا ثروت با برگزاری نمایشگاه تقاضا محور

نایب رئیس شورای عالی علوم تحقیقات مطرح کرد: تکمیل چرخه علم تا ثروت با برگزاری نمایشگاه تقاضا محور
نایب رئیس شورایعالی علوم تحقیقات و فناوری گفت: نمایشگاه تقاضا محور ساخت و تولید ایرانی‌ تکمیل کننده زنجیره ارتباط صنعت و دانشگاه است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر منصور غلامی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) گفت : اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد دانش بنیان در سالهای گذشته به عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در اکثر دیدارهای ایشان با مسئولان نظام و اقشار مختلف مردم مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است. 

وی ادامه داد: از این رو در سال حمایت از کالای ایرانی و به منظور شناخت و استفاده جامع از قابلیتها و پتانسیل های فنی و تخصصی دانشگاهیان و صنعتگران داخل کشور در زمینه تامین و ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز کشور، نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی (تستا) همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تستا اظهار داشت: نمایشگاه‌های معرفی نیازمندی‌ها و تقاضاهای فناورانه که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس(Reverse Expo) شناخته می‌شوند برخلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات می‌پردازند، بر تقاضا و نیاز محصولات و خدمات متمرکز هستند.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاهی در این مقطع زمانی، می‌تواند پاسخی به مشکلات ناشی از عدم تامین نیازمندی‌های کشور از خارج و تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم‌های ظالمانه به فرصتی در جهت توجه بیشتر به توانمندی‌های داخلی باشد. 

نایب رئیس شورای عالی عتف در ادامه افزود: این نمایشگاه به منظور شناسایی نیازها و تقاضاهای پژوهشی و فناوری، بستر سازی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری های توسعه یافته، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها و تقویت ارتباط با جامعه خواهد پرداخت. 

به گفته وزیر علوم، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تمرکز بر ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری کشور از طریق ارائه نیازها و تقاضاهای پژوهش و فناوری خواهد بود.

غلامی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه با هدف ایجاد فضای تعامل بیشتر بین فعالان عرصه علم و فناوری و صاحبان تکنولوژی از طریق اعلام نیازها و تقاضاها و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و نیازمندی های فناوری دستگاههای اجرایی و بخش های پژوهشی کشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کردگان ما، همین مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه است؛ ارتباط صنعت و دانشگاه باعث می شود هم صنعت به علم و فناوری روز مجهز شود هم دانشگاه بتواند بر طبق نیازهای روز، به دانشجویان آموزش دهد.

به گفته غلامی، بدین واسطه دانشگاهها از وضعیت دریافت بودجه دولتی خارج و دانشگاه ها به دانشگاه کار آفرین تبدیل می شوند.

۲ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۴۲۴