اخبار

نمایشگاه "تستا" پیشران فعالیت‌های اقتصادی و فناورانه

نمایشگاه "تستا" پیشران فعالیت‌های اقتصادی و فناورانه
معاون سیاست‌گذاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه تستا گفت: نمایشگاه‌های تقاضا محور سابقه کمی در کشور ما دارند. این نمایشگاه‌ها فرصت‌هایی برای ارائه مسائل واقعی ایجاد می‌کنند و می‌توانند پیشران یک‌سری فعالیت‌های اقتصادی و فناورانه جدی باشند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، امسال در کنار نمایشگاه هفته پژوهش که به عرضه توانمندی‌های علم و فناوری دانشگاهیان کشور می‌پردازد، نمایشگاهی  متفاوت با عنوان «معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع (تستا)» توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ( عتف) برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه برخلاف مدل‌های رایج که در آن شرکت‌ها، توانمندی‌ها و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و یا خدمات عرضه می‌کنند در این نمایشگاه، متقاضیان کالا وخدمات ( دستگاه‌های دولتی و خصوصی) با حضور در غرفه‌های نمایشگاه و ارائه تقاضای خود در جهت رفع تقاضای خود اقدام می کنند.

در همین راستا، دکتر مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف گفت: نمایشگاه‌های تقاضا محور سابقه کمی در کشور ما دارند. این نمایشگاه‌ها فرصت‌هایی برای ارائه مسائل واقعی ایجاد می‌کنند و می‌توانند پیشران یک‌سری فعالیت‌های اقتصادی و فناورانه جدی باشند.

وی ادامه داد: البته ممکن است اثر این قبیل نمایشگاه‌ها در کوتاه مدت محدود باشد ولی در بلند مدت با توجه به ظرفیت‌های بزرگی که در زمینه‌های پژوهشی از جمله تعداد زیادی دانشجو مقطع دکترا داریم، می‌توان روی این نیازها متمرکز شد تا مسیر برعکس و متفاوتی را نسبت به قبل طی کنیم که مکمل فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها باشد.

معاون سیاست‌گذاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نمایشگاه‌های تقاضا محور باید دائمی باشند گفت:  تجربه دنیا نشان می‌دهد، این نمایشگاه‌ها اساسا یک دیتا بیس دائمی دارند و فقط یک نمایشگاه دوره‌ای نیستند. به این صورت که به وسیله یک اپراتور تقاضا و عرضه نیازهای فناورانه مرتب بازگردانی و بهم متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: نهادسازی، ایجاد بانک اطلاعاتی مستمر و یک سری تیم‌های که وظیفه آن‌ها تسهیل پیوند متقاضیان و عرضه کنندگان فناوری است، مسیر تداوم برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور را هموار خواهد کرد.

۲ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۷۹۱