اخبار

طی یک همایش یک روزه؛ عملکرد 10 ساله و اهداف آینده شورای عالی عتف بررسی می شود.

طی یک همایش یک روزه؛ عملکرد 10 ساله و اهداف آینده شورای عالی عتف بررسی می شود.
همایش یک روزه «شورای عالی عتف، بررسی عملکرد گذشته، ترسیم چشم انداز آینده» روز 29 بهمن ماه برگزار می شود.

مهندس «مصطفی کاظمی»، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورا اظهار داشت: این همایش قرار است با حضور مقامات کشوری و مشارکت  نهادهایی مانند معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای درگیر در حوزه علم و فنّاوری کشور برگزار  شود.

وی با اشاره به تاریخچه ایجاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناری در سال 83 گفت:  براساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، اولویت بندی طرح های اجرایی و سرمایه گذاری کلان در بخش آموزش  و پژوهش  و فنّاوری و نیز ارایه پیشنهاد مالی مورد نیاز در بخش علوم، تحقیقات و فنّاوری برعهده این شورا می باشد.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: قرار است همایشی با عنوان «عملکرد شورای عالی عتف؛ بررسی عملکرد گذشته، ترسیم چشم انداز آینده » برگزار شود تا علاوه بر مرور دستاوردها و عملکرد 10 ساله این شورا، ظریفت ها و پتانسیل های شورای عالی عتف برای انجام وظایف مختلف نیز بررسی شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را تبیین و تقویت جایگاه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری به عنوان یک نهاد فرادستگاهی در سیاست گذاری علم و فنّاوری عنوان کرد.

 

***وضعیت طرح های کلان ملّی و عملکرد شورا در دو کارگروه تخصصی بررسی می شود

کاظمی از جمله برنامه های این نشست را برگزاری کارگروه تخصصی بررسی وضعیت طرح های کلان کشور عنوان کرد وگفت: در این کارگروه های تخصصی قرار است تا با دعوت از تمامی ذینفعان و کارگزاران طرح های کلان ملّی وضعیت این طرح ها به صورت بحث آزاد بررسی شود.

وی همچنین از برگزاری نشست تخصصی عملکرد شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری در سال های اخیر خبر داد.

کاظمی محورهای این همایش یک روزه را بررسی نقش و جایگاه شورای عتف در نظام ملی نوآوری با توجه به تجارب دیگر کشورها،  آسیب شناسی فعالیت ها و رویکردهای شورای عالی عتف در ده سال فعالیت و ظرفیت ها و پتانسیل های قانونی شورای عالی عتف در جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری گفت: از دیگر اهداف این همایش تبیین نقش و جایگاه شورای عالی عتف در تحقق اهداف اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فنّاوری، نقشه جامع علمی کشور و نیز اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به یکی از بندهای سیاست های کلی ابلاغی رهبری مبنی بر  «افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهاردرصد بودجه ناخالص داخلی تا پایان سال 1404» تاکید کرد: باید زمینه های مناسب جهت رسیدن به این سهم از بودجه پژوهش فراهم شود.

 

***شورای عالی عتف به عنوان نهاد بالادستی در حوزه علم و فنّاوری

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات وفنّاوری همچنین در بخش دیگری از سخنانش  از این شورا به عنوان یک نهاد فرادستگاهی یاد کرد و گفت: یکی از وظایف شورای عالی عتف همسو کردن بودجه های فنّاوری، آموزشی و علمی کشور است و برای انجام این وظیفه باید فراتر از یک وزارتخانه عمل کند.

وی افزود: بسیاری از افراد، شورای عالی عتف را معادل وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری می دانند و این در حالی است که صرفاً بر اساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری دبیرخانه شورا – به عنوان بخش اجرایی - در این وزارتخانه قرار دارد.
۲۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۵۱
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۱,۹۰۲