اخبار

استقبال نهادهای مرتبط با علم و فنّاوری از ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری

استقبال نهادهای مرتبط با علم و فنّاوری از ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری
معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری از برگزاری جلسات با نهادهای ذی ربط به‌منظور تبیین فعالیت‌های دبیرخانه شورای عالی عتف خبر داد و گفت: رویکرد دبیرخانه شورای عالی عتف ایجاد همگرایی بین تمامی نهادهای درگیر است و تا کنون با استقبال مخاطبان خود مواجه بوده‌ایم.

مهندس مصطفی کاظمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری اظهار داشت: هم اکنون فعالیت‌های مختلفی در زمینه توسعه فعالیت‌های دانش بنیان صنعتی در قالب شهرک‌های صنعتی، مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، پارک‌های علم و فنّاوری و مراکز رشد و دیگر نهادها صورت می‌گیرد و هدف از این فعالیت‌ها ایجاد سازوکار مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های تخصصی است.

وی  پیشینه ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری را سال 83 و با ارائه مجوز به تأسیس منطقه ویژه علم و فنّاوری در استان اصفهان عنوان کرد و گفت: دولت قبلی به چهار استان مجوز ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری را ارائه کرده اما طی این دوره پنج استان کشور برای ایجاد مناطق ویژه به‌نوعی بلاتکلیف بوده‌اند؛ چرا که صدور برخی مجوزهای فعالیت باید از طریق دبیرخانه شورای عتف صورت می‌گرفت.

کاظمی بابیان اینکه طی چهار ماه گذشته فعالیت‌های جدی در زمینه شکل گیری مناطق ویژه علم و فنّاوری در دبیرخانه شورای عالی عتف انجام شده است گفت: در طول این مدت تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر ارائه  تعاریف مفهومی از مناطق ویژه علم و فنّاوری، درباره نحوه فعالیت استان‌های دارای مجوز برای ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری به نتیجه برسیم.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری هدف از این فعالیت‌ها را همسو کردن نگاه‌ها و رویکردها به‌منظور جلوگیری از اتلاف منابع عنوان کرد و گفت: در مرحله بعدی با تعریف یک موضوع مطالعاتی آسیب شناسی، به دنبال جلوگیری از انجام فعالیت‌های موازی هستیم.

کاظمی اظهار داشت: رویکرد شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی، خوشه‌های صنعتی، شهرک‌های سلامت، مناطق ویژه آزاد تجاری و دیگر نهادهای مرتبط به‌منظور هم افزایی بیشتر است.

منطقه ویژه علم و فنّاوری ،مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها، محیط‌های ارتباطی، نهادها و مؤسسات و افراد و اطلاعات است که باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری در یک گستره جغرافیایی باهم پیوند بخورند و درنهایت سبب ارتقای فنّاوری و تولید ثروت شوند.بر اساس این گزارش آیین نامه ایجاد مناطق ویژه علم و فنّاوری در دولت تصویب و ابلاغ شده است.
۵ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۰۰
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۶,۸۵۳