اخبار

مرور دانش ده ساله حاصل از فعالیت شورای عالی عتف در همایش ملی

مرور دانش ده ساله حاصل از فعالیت شورای عالی عتف در همایش ملی
دکتر ابویی اردکان در خصوص بررسی نقش و جایگاه شورای عالی عتف در نظام ملی نوآوری گفت: ادبیات موضوع نظام ملی نوآوری پس از تشکیل شورای عالی عتف در کشور ترویج یافته است و باید نگاهی مجدد به جایگاه شورای عالی عتف در نظام ملی نوآوری و احتمالاً احیا و روزآمدسازی این نظام را داشته باشیم.

دکتر محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورا برنامه برگزاری دهمین سالگرد تأسیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری را تشریح کرد.

قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف گفت: امسال دهمین سالگرد تصویب قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و بالتبع سالگرد تأسیس شورای عالی عتف می‌باشد.

وی افزود: به همین مناسبت در آخرین جلسه شورای عالی پیشنهادی از سوی دبیرخانه مبنی بر برگزاری همایش ملی دهمین سالگرد تأسیس شورای عالی عتف مطرح شد که به تصویب اعضای شورا رسید.

 

*** شورای عالی عتف، بررسی عملکرد گذشته، ترسیم چشم ­انداز آینده

دکتر ابویی اردکان بابیان اینکه برگزار کننده این همایش مرکز تحقیقات سیاست علمی است، گفت: در نظر داریم طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته این همایش را در روز 29 بهمن ماه سال جاری برگزار کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ضمن بیان اینکه اعضای شورای عالی، کمیسیون دائمی و کمیسیون‌های تخصصی مدعوین این همایش هستند اذعان کرد: هدف این همایش تبیین و تقویت جایگاه شورای عالی عتف به‌عنوان بالاترین نهاد در سیاست‌گذاری علم و فنّاوری است.

قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف «شورای عالی عتف، بررسی عملکرد گذشته، ترسیم چشم­انداز آینده» را شعار این همایش عنوان کرد.

وی افزود: تلاش می‌شود در این همایش یک روزه فعالیت‌های مدیریتی داخل دبیرخانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و گزارش عملکردی نیز از آنچه در خصوص وظایف و تکالیف قانونی بر عهده شورا بوده است به مخاطبان ارائه دهیم. همچنین قصد بر این است که برنامه‌های آتی دبیرخانه را تشریح و نقطه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی مقامات ارشد کشوری و صاحب‌نظران امر را نیز  اخذ نماییم.

 

*** توجه به اسناد بالادستی در تعیین محورهای همایش

دکتر ابویی اردکان در خصوص بررسی نقش و جایگاه شورای عالی عتف در نظام ملی نوآوری با توجه به تجارب سایر کشورها به‌عنوان یکی از محورهای همایش گفت: ادبیات موضوع نظام ملی نوآوری پس از تشکیل شورای عالی عتف در کشور ترویج یافته است و باید نگاهی مجدد به جایگاه شورای عالی در نظام ملی نوآوری و احتمالاً احیا و روزآمدسازی این نظام را داشته باشیم.

وی افزود: آسیب­ شناسی فعالیت­ها و رویکردهای شورای عالی عتف طی ده سال فعالیت، ظرفیت­ها و پتانسیل­ های قانونی شورای عالی عتف در جهت تحقق اقتصاد دانش ­بنیان، تبیین نقش و جایگاه شورای عالی عتف در تحقق اهداف اسناد بالادستی، بررسی تقسیم کار ملی در راستای تحقق اسناد بالادستی و بررسی نقش شورای عالی عتف در تحقق سیاست­ های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فنّاوری با تأکید بر بند "افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال  1404" از جمله سایر محورهای دیگر همایش می‌باشد.

قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف با اشاره به اینکه برگزاری این همایش یادبودی بر 10 سال فعالیت شورای عالی عتف خواهد بود ادامه داد: مجموعه‌ای از گزارش ­ها حول فعالیت‌ها و تجارب شورای عالی عتف در حال آماده‌سازی است تا برای روز همایش منتشر شود که در واقع تدوین یک دانش 10 ساله از عملکرد شورا را هدف خود دارد.

 

*** بحث و تبادل نظر در پنل های تخصصی

دکتر ابویی اردکان با اشاره به اینکه برای روز همایش پیش بینی شده است تا از 10 نفر از صاحب‌نظران برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آید افزود: این سخنرانان در موضوعاتی همچون عملکرد کمیسیون ها، شرکت‌های دانش بنیان، مناطق ویژه علم و فنّاوری، جایگاه شوراهای مشابه در سایر کشورها، وضعیت پایش و ارزیابی نظام‌های ارزیابی عملکرد بودجه‌های پژوهشی سایر کشورها  مطالب خود را ارائه خواهند کرد.

ابویی اردکان ادامه داد: در نوبت دوم همایش، دو پنل تخصصی به آسیب شناسی طرح‌های کلان ملی و بررسی جایگاه شورای عالی عتف و تقسیم کار ملی بین نهادهای دست اندرکار سیاست گذاری و نظارت بر نظام توسعه علم و فنّاوری خواهند پرداخت.
۴ آذر ۱۳۹۳ ۰۸:۴۶
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۳,۲۰۷