سی و دومین نشست مشترک معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای بزرگ کشور با حضور دکتر مسعود برومند دبیرکل شورای عالی عتف، در سالن شورای دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
دکتر برومند برگزاری این جلسات را برای توسعه پژوهش و فناوری در دانشگاهها و کشور مفید ارزیابی کرد و گفت: نشستهای مشترک وزارت علوم با دانشگاهها در حوزههای مختلف ازجمله پژوهش و فناوری میتواند منجر به حلوفصل مشکلات کشور در حوزه آموزش عالی گردد و چراغ راهی برای تبیین برنامههای جامع و دقیق برای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها و کشور گردد.
دکتر احمدرضا بهرامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی حل مشکلات جامعه است، اظهار داشت: دانشگاهی میتواند برای جامعه مفید باشد که بتواند در توسعه ملی نقش بسزایی ایفا نماید و در غیر این صورت این مرکز فاقد ارزش برای کشور خواهد بود.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور و مشکلات متعدد موجود اگر بتوانیم ظرفیتهای موجود در دانشگاهها را به مأموریت تبدیل نماییم قطعاً میتوانیم در توسعه ملی مؤثر واقع شویم و موجبات رشد و توسعه علمی کشور را فراهم آوریم.
دکتر رضا پیشقدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست هدف و برنامه دانشگاه فردوسی مشهد در جهت ارتقای علمی و پژوهشی این دانشگاه را، تدوین و استفاده از دو مدل الگوی مفهومی آموزش و الگوی مفهومی پژوهش دانست و عنوان کرد: استفاده از این دو مدل مسیری را نشان میدهد تا جامعه دانشگاهی بفهمند که در حوزه آموزش و پژوهش در ارکان انتقال، دانش، مهارتهای زندگی و مهارتهای کاری چه راهی را باید طی نماید تا به هدف اصلی خود دست پیدا کند.
وی، آموزش و پژوهش را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و اذعان داشت: پایه و اساس آموزش در دانشگاهها، پژوهش است و در طرف دیگر بقای پژوهش نیز وابسته به آموزش است و بدینصورت تمامی تحولات مهم آموزشی ریشه در تحولات پژوهشی دارد و هرچقدر تحولات در حوزه پژوهشی افزایش پیدا کند منجر به تحول در نظام آموزشی میشود و برعکس.
در ادامه این نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای بزرگ کشور در حوزههای کنسرسیوم انتشارت دانشگاههای برتر، شبکه کتابخانههای دانشگاهی ایران، آیین نامه نشریات علمی، همافزایی و بهبود توانمندیهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در حوزه پژوهش و فناوری، تبیین سیاستهای صحیح در جهت افزایش ارتقا و هماهنگی حوزههای پژوهشی کشور همسو با برنامه جامع علم و فناوری، نحوه عمل و تغییر ساختار شبکه کتابخانههای دانشگاهی، انتشارات دانشگاهی و نشریات علمی و شاخصهای ارزیابی آنها به گقتوگو و تبادلنظر پرداختند.