اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف عنوان کرد:

پارک‌های علم و فناوری؛ وسیله و ابزار توسعه استان‌ها/پی‌بردن مسئولان کشور به اهمیت پارک‌های علم و فناوری

پارک‌های علم و فناوری؛ وسیله و ابزار توسعه استان‌ها/پی‌بردن مسئولان کشور به اهمیت پارک‌های علم و فناوری
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری می‌توانند وسیله و ابزار توسعه استان باشند گفت: مسئولان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که پارک‌های علم و فناوری از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر مسعود برومند در آیین تکریم و معارفه سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان که در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: برای انتخاب فردی به عنوان رئیس پارک علم و فناوری شاخصه‌های خاصی را در نظر می‌گیریم. یکی از این شاخصه‌ها این است که فرد با فضای توسعه کسب‌وکار و مشکلات افرادی که می‌خواهند یک ایده را تجاری‌سازی کنند آگاه باشد و برای آن ارزش قائل باشد و سختی‌های آن را نیز بداند.
وی ادامه داد: وقتی به دانشگاه و مراکز دانشگاهی نگاه می‌کنیم می‌بینیم استان خوزستان کاملاً پیشتاز است. این بحث که دانشگاه تهران قدیمی‌ترین دانشگاه مدرن کشور است یا دانشگاه نفت آبادان؟ این بحث که دانشگاه جندی شاپور در چه شرایطی بوده است؟ نشان دهنده یک گذشته کاملاً علمی در استان است.
دبیرکل شورای عالی عتف خاطرنشان‌کرد: از طرف دیگر درست است که حضور صنعت نفت می‌تواند مشکلات یا چالش‌هایی را در استان ایجاد کند اما صنعت نفت موجب شده است که این استان همیشه به‌روز باشد. تمام اطلاعات و مفاهیمی که در جاهای دیگر کشور در حوزه پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها به کار گرفته شده است، اولین بار در خوزستان به کار گرفته شد. از این جهت، هم انتظار مردم و هم انتظار مسئولان از خوزستان زیاد است.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری ذی‌نفعان خاصی دارد گفت: از سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان می‌خواهم به این ذی‌نفعان توجه ویژه‌ای داشته باشند. اولین ذی نفعان پارک، شرکت‌هایی هستند که در پارک مستقر هستند. پارک، محلی است که باید بتواند به واحدهای فناور، شرکت‌ها و کسانی که می‌خواهند ریسک کنند، خدمت ارائه دهد.
دکتر برومند افزود: بخشی از ذی نفعان، مسئولان استان هستند. آن‌ها نیز پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهند؛ اما در صورتی که بدانند این کار منجر به توسعه استان و کارهایی که به آن‌ها واگذار شده است می‌شود. ایجاد ارتباط صمیمانه و درک متقابل با مسئولان استان بسیار واجب است. این ارتباط باید به قدری محکم باشد که از آن برای رفع مشکلات شرکت‌هایی که در پارک هستند، استفاده شود.
وی گفت: شاید در گذشته در دوره‌هایی نسبت به مفهوم پارک علم و فناوری اهمیتی که باید داده می‌شد، نشد اما امروز پارک‌ها جایگاه خاصی دارند. به همین دلیل است که در بودجه سال ۹۸ میزان بودجه دانشگاه‌ها حدود ۱۱ درصد و بودجه پارک‌ها حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است اما متاسفانه این عدد هنوز خیلی کوچک است؛ با این وجود مسئولان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که پارک‌های علم و فناوری از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تصریح کرد: از سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان خواهش می‌کنم جانشین‌پروری را در پارک نهادینه کنند. باید یک فرآیند ارتقا در پارک شکل گیرد، در این صورت همه می‌دانند که اگر زحمت بکشند، دیده می‌شوند و مسئولیت‌های بعدی به آن‌ها سپرده خواهد شد.
دکتر برومند تاکید کرد: اعتقاد همه مدیران ارشد در وزارت علوم این است که تا حدود زیادی باید دست مدیران را در استان‌ها باز گذاشت تا از خلاقیت‌های موجود استفاده کنند. بنابراین شما کاملاً اختیار دارید تا مدل‌های مختلف را به کار گیرید تا پارک نقش خود را بهتر ایفا کند. پارک علم و فناوری می‌تواند وسیله و ابزار توسعه استان باشد.
وی گفت: تصور نکنید ما مجموعه‌ای هستیم که اینجا نشستیم تا ببینیم کدام جوان جویای کار و ریسک‌پذیر می‌آید تا ما با او مصاحبه کنیم؛ این مفهوم دیگر یک مفهوم مرده است. در مفهوم جدید ما به دنبال چالش‌ها و مشکلات استان می‌گردیم و سعی می‌کنیم کسانی را پیدا کنیم که آن‌ها را حل کنند، پشتیبانی لازم را انجام دهیم و اگر لازم است برای آن‌ها بازار لازم را ایجاد کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، افزود: اگر پارک چنین محوری را داشته باشد و نگاه دانشگاه نیز رفتن به سمت یک دانشگاه کارآفرین باشد، درواقع همه در یک مسیر درحال حرکت هستند. امیدواریم با استفاده از فرصت‌ها، امکانات و شرایط، اتفاق بزرگی در استان رقم بخورد.
دکتر برومند با اشاره به وجود صنعت پتروشیمی، فولاد، نفت و گاز در خوزستان گفت: اگرچه وجود اقتصاد دولتی می‌تواند آسیب زیادی داشته باشد اما به طور کلی جامعه علمی استان این توانایی را دارد که از این مجموعه استفاده درستی کند.
وی تصریح کرد: هر مجموعه‌ای که از منابع سرمایه‌ای خود برای توسعه استفاده می‌کند و در فکر توسعه یک محصول است از نظر من دانش‌‌بنیان است.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خوزستان هنوز برای بسیاری از دستگاه‌ها معرفی نشده است، گفت: باید تلاش کنیم وظایف پارک را به سازمان‌ها و دستگاه‌های استان معرفی کنیم تا زمینه استفاده از پتانسیل‌های موجود در استان فراهم شود.
دکتر غلامحسین خواجه اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری در کشور وظایف بسیار مهم و کلیدی را درخصوص کارآفرینی، تحقیقات، تجاری‌سازی و ارتباط دانشگاه با صنعت بر عهده دارند.
وی افزود: با توجه به اهمیت، جایگاه و نقش پارک در تولید ملی و تجاری‌سازی تحقیقات، اطلاع رسانی درباره وظایف پارک در موقعیت‌های مختلف می‌تواند بسیار مفید باشد. رسانه‌ها باید یک بار دیگر به این موضوع بپردازند و بیش از پیش پارک‌های علم و فناوری را معرفی کنند.
گفتنی است در این آیین از تلاش های دکتر بابک مختاری رئیس پیشین پارک علم و فناوری استان خوزستان تجلیل و دکتر کاظمی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان رئیس جدید پارک معرفی گردید.

۳۱ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۲۹۰